Sök

Tictailgrundaren Carl Waldekranz talar ut om bolagets tuffa tid

Tictaile-handel

Carl Waldecranz. Foto: TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Allt i Tictailgrundaren Carl Waldekranz vision fungerade inte i praktiken. Nu berättar han om bolagets tuffa tid.

Tictail, som bland annat lanserat en e-handelsplattform, har hyllats i både svenska och utländska medier och fått flera tunga investerare att öppna plånböckerna. Men de senaste åren har allt fler frågor om bolagets intäkter och lönsamhet börjat ställas. Nu talar grundaren ut om problemen.

“Det är svårt att acceptera när allt i ens vision inte fungerar i praktiken”, säger Carl Waldekranz till Veckans affärer.

Sedan Tictail lanserades 2012 har de gått från att bara vara en tjänst där småföretagare med några klick kan dra igång en egen webshop, till att vara en bredare marknadsplats riktad mot självständiga varumärken. Affärsmodellen går ut på att Tictail tar ut 10 procent av varje transaktion.

Den senaste årsredovisningen för Tictail AB, som är dotterbolag till Tictails amerikanska moderbolag Tictail Inc, kom förra sommaren och visade att omsättningen i Sverige för 2016 landade på 2,1 miljoner kronor. Det är en ökning från de 848.000 kronor som omsattes under 2015. Förlusten landade på minus 30,6 miljoner kronor, en ökning mot 2015 då Tictal redovisade en förlust på 24,2 miljoner kronor.

Detta är är bara siffrorna för den svenska verksamheten, men de kan ge en fingervisning om hur det går för Tictail som helhet.

2016 tvingades Tictail också säga upp var åttonde medarbetare och grundaren medger att onlineplattformen som lanserades i samma veva inte växte lika fort som bolaget hade tänkt sig.

“Vi på Tictail delar ett karaktärsdrag med många andra entreprenörer. Det är något av en naiv inställning till utmaningarna som kommer med förändringar,” säger han till Veckans Affärer.

Han berättar för tidningen att problemen med den nya plattformen bland annat handlade om att arga kunder som inte hade fått sina varor i tid hörde av sig till Tictail istället för till de lokala handlarna.

“Vi skyndade på lanseringen väldigt mycket, utan att ha know how och erfarenheten av vad som krävs för att skapa en riktigt bra marknadsplats”, säger han till Veckans Affärer.

Några förbättringar som Tictail behöver jobba med är att ställa högre krav på säljare, göra det lättare för kunder att skriva recensioner och att standardisera returneringspolicy och villkor för köp.

Trots att bolaget har gått igenom en tuff tid säger grundaren att han har lärt sig mycket och ser ljust på framtiden och att han är övertygad om att Tictail kommer att bli ett lönsamt bolag.

Carl Lagerkranz har efter giftermålet med entreprenören Babba Canales bytt namn till Carl Rivera men i intervjun med Veckans Affärer kallas han Carl Waldekranz. 

Läs mer