Sök

Acast växer så det knakar – nu är omsättningen större än förlusterna

AcastAnnonseringPoddar

Ross Adams, vd på Acast. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den hajpade poddplattformen Acasts omsättning har ökat markant för varje år sedan bolaget grundades 2013.

Acast snabba tillväxt höll i sig även under 2017 då bolaget ökade sin omsättning från 49,8 miljoner kronor till 85,7 miljoner, enligt den färska årsredovisningen.

Samtidigt ökar även förlusterna i bolaget, om än inte i samma takt som omsättningen. Mellan 2016 och 2017 har resultatet gått från minus 52,6 miljoner till minus 65,1 miljoner. Det innebär att omsättningen för första gången är större än förlusterna.

“Det är en stor och viktigt bedrift för oss och det mål som vi siktade emot”, säger Acast vd Ross Adams.

Som en anledning till den ökade omsättningen kan vi se att antalet ansluta podcasts ökat med ungefär 75 procent under förra året, samtidigt som antalet lyssningar nådde närmare 650 miljoner fördelat på över 200 länder.

Under 2018 har bolaget, som erbjuder allt från servrar, dataanalys och annonsering till verktyg för att lyssna på poddar, även fått brittiska BBC som kund.

“Det är en enorm affär för oss. Ett globalt känt företag som BBC är viktig för våra affärer. Det visar också att vi är kapabla rent tekniskt att hantera den typen av stora affärer”, säger Ross Adams och fortsätter; 

“Den typen av affär hjälper också till att locka nya kunder.”

Acast har lockat till sig flera stora medier och har utöver BBC även exempelvis The Economist, Vice Media och Vogue som kunder. Men Ross Adams lyfter även fram fristående poddar som fortsatt viktiga för bolaget.

“Det är större chans att vissa företag har hört talas om The Economist istället för en självständig podcast. Men vi letar så klart efter nya poddar som dyker upp. Vi vill vara den stora plattformen för dem”, säger han.

Företagets omsättningen utanför Europa uppgår till 18,6 miljoner, jämfört med 67,1 miljoner i europa. Det betyder att intäkterna utanför Europa utgör en något mindre andel av den totala omsättningen jämfört med förra året.

Ross Adams berättar att företaget kommer fortsätta investera i framförallt den amerikanska marknaden, men han nämner också Nya Zeeland som ett område där de etablerade sig nyligen.

Ett annat viktigt område framöver är att hitta in i olika typer av hårdvara. Företaget har exempelvis knutit till sig biltillverkaren Ford och kommer att förse deras underhållningssystem med integration av poddar.

“Bilar är radions kärnmarknad, det är där mycket av lyssnandet sker. Vi fokuserar också mycket på produkter för hemmet, som Amazon echo och Google home”, säger Ross Adams.

Under året har bolaget börjat förbereda inför en planerad börsnotering som kan komma att ske redan i höst. Något som inneburit att Acast medgrundare Karl Rosander har lämnat bolaget styrelse, samtidigt som Andrea Gisle Joosen klev in som ny ordförande.

"Vi trimmar styrelsen inför börsnoteringen och jag är otroligt stolt över att vi kommer ha 50 procent kvinnor", sa Karl Rosander till Breakit då.

Ross Adams vill inte delge några ytterligare detaljer angående den planerade börsnoteringen.

“Det är ett alternativ för oss, men vi har inte satt något datum alls”, säger han.

Under 2017 tog Acast in nära 152 miljoner kronor i kapital. De har dessutom beviljats anslag om 2,5 miljoner euro från EU:s Horizon 2020-program, där hälften av pengarna betalades ut 2017 och andra hälften ska betalas ut under 2018.

Bland bolagets större ägare hittar vi Moor and Moor, Bonnier Growth Media och Alfvén & Didrikson.

Läs mer