Sök

Efter tre års stiltje – så ska Forza football dubbla omsättningen

Football AddictsApparSport

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

När omsättningen för 2017 stod still möblerade bolaget bakom Forza football om hela laget.

Omsättningen har legat runt 30 miljoner kronor för Football addicts de senaste tre åren.

För 2017 landar omsättningen för bolaget bakom appen Forza Football på 35 miljoner kronor, en ökning med ungefär 4 miljoner kronor från året innan.

Men nu hoppas bolagets grundare och vd Patrik Arnesson att en större omorganisation som bolaget genomfört under 2017 och 2018 ska leda till att omsättningen dubblas för 2018. Bolaget har också fått en skjuts av sommarens fotbolls-VM.

“Vi hade ett enda team på 30 personer, och ingenting hände. Vi blev fler men fick ingenting gjort”, säger han.

Så vad är det bolaget har gjort som väntas ge ett sånt uppsving?

Istället för att som tidigare ha en enda stor platt organisation är de anställda, som nu är 53 stycken, indelade i olika bubblor, och varje bubbla jobbar som en egen liten startup. Systemet har bolaget tagit fram själva med inspiration från bland annat Spotify.

Football addicts har också infört ett feedback-system där medarbetarna kontinuerligt och anonymt får ge chefer och vd feedback.

“Istället för att ledningen ger feedback till de anställda gör vi tvärtom. Värdelösa ledare påverkar hela företaget negativt”.

“Själv trodde jag att jag var en tia, men en feedback jag fått, som ingen tidigare sagt till mig, är att jag gör andra grejer samtidigt som jag pratar med folk. Det är en enkel grej att ändra på”, säger Patrik Arnesson.

Utöver det har bolaget börjat använda en tjänst från Göteborgsbolaget Winningtemp där de anställda varje vecka får gå in och svara på sju frågor om hur de trivs och mår. Om bolaget då ser att det till exempel är mycket stress i en av bubblorna försöker de fixa det.

“Det enda sättet att göra något riktigt bra är att älska det du gör. Och då måste du må bra. Det är därför vi gör det här. Jag mår bra om jag jobbar med folk som mår bra”.

“Det här har gjort att produktiviteten och nöjdheten har gått upp”, säger Patrik Arnesson.

Utöver det har två nya säljare anställts och Patrik Arnesson har plockat bort sig själv från säljet, som han tidigare stod för 70 procent av. 

För 2017 redovisar bolaget en förlust på drygt 2 miljoner kronor. Det är dock inte främst omorganisationen som har kostat.

“Vi har byggt om hela backend och tagit in konsulter för att det ska gå snabbare. Ett vanligt bolag hade kunnat ta upp det som utvecklingskostnad, men vi har aldrig aktiverat en enda utvecklingskostnad”.

“Det är det sköna med att inte ha riskkapitalister eller att vara på en marknadsplats, att ingen bryr sig”, säger Patrik Arnesson. 

Läs mer