Kivras svar på Postnords utmaning: “Att utmana oss är som att utmana Facebook"

Kivra Postnord Digital post
Kivras svar på Postnords utmaning: “Att utmana oss är som att utmana Facebook"

Stefan Krook, vd på Kivra. Foto: TT/Press

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Den största digitala brevlådan räds inte utmaningen från Postnord.

På måndagsmorgonen berättade Postnord att de är redo att dra igång en satsning på digitala brevlådor. En nyhet som skulle kunna vara en kalldusch för Kivra, den överlägset största aktören på marknaden.

Postnord är ju, trots allt, den största distributören av brev i hela Norden.

Men Stefan Krook, vd på Kivra, tar den nya konkurrensen med ro.

"Att möta Postnord är inget nytt för oss – de har ju hållit på med liknande satsningar länge,” säger han till Breakit.

Postnord är en jätte i logistikbranschen, men är just nu bara en pyttespelare när det kommer till digitala brevlådor. 

I dagsläget har Kivra jämförelsevis över 2,4 miljoner användare och enligt bolaget själva växer de med över 15.000 nya användare varje vecka. 

Den stora kundbasen är en fördel för en etablerad aktör som Kivra menar Stefan Krook.

“Jag tror inte att folk vill ha flera digitala brevlådor så det är tuffa förutsättningar att ge sig in på en sån marknad. Det blir som att starta en utmanare till Facebook även om det är Postnord som satsar.”

Krook tror inte heller att det är så annorlunda med att det är jätten Postnord som står som utmanare.

“Om vi inte är snabba, agila och innovativa så kommer det komma någon annan som gör det här bättre. Så har vi alltid sagt på företaget.”

Kivra backas av tunga investerare, bland annat H&M-vd:n Karl Johan Perssons och Stefan Krooks gemensamma investmentbolag 41:an invest och Wallenberg-familjens investmentbolag FAM.

Förra året omsatte bolaget 23 miljoner kronor. Det är en ökning med över 200 procent från föregående år, då bolaget omsatte 7 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER