Domen meddelades under fredagen och innebär att Daniel Wellington förlorar målet.
"Eftersom domstolen anser att DW-klockan saknar upphovsrättsligt skydd kan Daniel Wellingtons talan inte vinna bifall. Käromålet ska alltså avslås. Daniel Wellington ska som förlorande part ersätta Ur & Penn för dess rättegångskostnad" skriver domstolen som också sågar klockans konstnärliga formgivning.
När DW-klockan lanserades fanns det enligt Daniel Wellington inte någon som marknadsförde en liknande klocka med en minimalistisk boett, (alltså den yttre delen av uret som omsluter urtavalan) och ett armband.
Men domstolens utredning visar att det påståendet inte riktigt stämmer. De har hittat en stor mängd fotografier på boetter som i flera fall ger ett avskalat och minimalistiskt intryck och som kombineras med färggranna armband i modemagasin och på olika nätforum från 2007 och framåt.
Slutsatsen är helt enkelt att DW-klockans element inte uppfyller de krav på individuell och konstnärlig formgivning som ställs för upphovsrättsligt skydd. Enligt domstolen bygger DW-klockan tvärtom på tämligen enkla variationer av redan välkända modeidéer.
Daniel Wellingtons klockor har de senaste åren blivit enormt populära. Bolaget omsatte 2 miljarder kronor och gjorde en vinst på 1 miljard 2016. Det innebär att företaget har gjort hisnande 2 miljarder i vinst på bara fyra år.
En stor del i framgångsreceptet har varit användandet av influencers och marknadsföring i sociala medier och i dagsläget har klockföretaget över 4 miljoner följare på Instagram.
Klockornas popularitet har lett till att flera liknande produkter har dykt upp på marknaden. En av dem är märket William Gregor som säljs på smyckeskedjan Ur & Penn.
Daniel Wellington gillade däremot inte smyckeskedjans tilltag och valde att ta till rättsliga åtgärder.
Under fredagen kom domen och den avslår Daniel Wellington stämningsansökan.
"Vi gläds åt att vi fick rätten på vår sida och självklart anser vi att det var en korrekt bedömnings målet. Domen träder i kraft 11 juni så vi får avvakta och se hur motparten ställer sig till domen," skriver Ur & Penns marknadschef Ola Sundberg i ett sms till Breakit.
Breakit har också sökt representanter för Daniel Wellington och bolagets advokat.
Ur och Penn förlorade förra året en tvist mot e-handelsraketen Tom Hope. Konflikten då gällde att Ur & Penn sålde armband som liknande de som Tom Hope säljer och Ur & Penn kommer i år att behöva betala Tom Hopes rättegångskostnader på 646.647 kronor, plus skadestånd.