Sök

Greenely byter spår – och plockar in 6 miljoner från investerare

GreenelyMiljöEnergi

Grundarna av Greenely från vänster: Mohammed Al Abassi, Tanmoy Bari, Fredrik Hagblom. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Grundarna bakom Greenely tyckte att energibolagen var för frånkopplade från kunderna – och bestämde sig för att försöka lösa problemet.

Techbolaget Greenely startades för att få hushåll att bli energismarta genom visuell återkoppling och social beteendevetenskap. Bolaget har bland annat utvecklat en app som på olika sätt uppmuntrar användarna till att spara el.

Den kärnan finns fortfarande kvar, men när bolaget nu tar in 6 miljoner kronor i en nyemission är det som ett helt annat företag.

“När vi var nystartade testade vi många olika saker och riktade in oss mot företag, men när vi sen släppte vår egen produkt mot konsumenter förra året märkte vi att det kom in många kunder organiskt”, säger Tanmoy Bari, vd och grundare av Greenely.

Efter att de först ha riktat in sig på samarbeten med energibolag för att få ut sin produkt har bolaget nu alltså bytt riktning helt och förvandlats till att själva bli ett digitalt energibolag, med en freemium-tjänst som fortfarande ska inspirera till klimatsmart energianvändning.

“Arbetet med energibolagen blev mer ett konsultande än något annat och vi märkte att man har en ganska dålig relation med sina kunder. Vi ville vara mer kunddrivna och vi insåg att skalbarheten där var mycket större än genom att försöka bearbeta olika energibolag”, säger Tanmoy Bari.

I den nu stängda kapitalrundan värderas Greenely till 41 miljoner kronor och förutom de befintliga ägarna får företaget nya investerare i Christoffer Rutgersson från Bambora, affärsängeln Björn W Ericsson och Family office-bolaget Sareca AB, samt Service Ventures

“Jag tror stenhårt på Greenelys metod för att hjälpa oss tackla den globala klimatfrågan. Med hjälp av en helt ny datadriven användarupplevelse för att konsumera energi kan Greenelys tjänst minska vår energianvändning och göra den mer hållbar”, säger Christoffer Rutgersson, som till vardags arbetar som "chief growth analytics officer" på Bambora.

Nu ska företaget fortsätta växa och utveckla sin produkt och det är främst till det arbetet som pengarna ska användas.

“Vi ser att det som vi gör fungerar väldigt bra, nu ska vi skala och gå upp i antalet användare ganska rejält”, säger Tanmoy Bari.

Greenely vill inte berätta hur resultatet ser ut för 2017 men avslöjar att nettoomsättning ökade från cirka 1 miljon till 1,7 miljoner kronor från 2016 till 2017.

Läs mer