De flesta vet att man egentligen borde spara på elen. Det är bra både för miljön och för plånboken, men kanske lite tråkigt.
Runt om i Sverige pågår en rad initiativ som ska göra det lättare, och roligare, att snåla med hushållets elförbrukning. Elbolag som Eon och Vattenfall har utvecklat egna appar som låter dig följa elförbrukningen i realtid.
Den Stockholmsbaserade startupen Greenely vill ta det ett steg längre, och utmanar energijättarnas egna satsningar.
Genom beteendevetenskap och dataanalys ska Greenelys app på ett pedagogiskt sätt belöna sparsamhet. Med ett samarbetsavtal med SBAB fick Greenely 2015 ett smärre genombrott. Tidigare under våren fick bolaget, grundat av Mohammed Al Abassi, Fredrik Hagblom och Tanmoy Bari, in knappt 5 miljoner kronor i bidrag från Energimyndigheten som ska finansera en expansion till USA.
Nu har bolaget säkrat ytterligare 5 miljoner kronor genom en nyemission där en rad affärsänglar går in.
”Vi ska fortsätta att satsa på produktutveckling, men också på att expandera på vår hemmamarknad”, säger Tanmoy Bari, vd för Greenely.
Bland investerarna finns Peter Alvarsson, grundare av streamingsajten Headweb och teknisk chef på Storytel samt Thomas Martinsson, grundare av it-bolaget Lemontree. Även Fredrik Ljung, grundare av det privata vårdbolaget Ljung & Sjöberg, samt ett antal investerare som valt att vara anonyma, går in med pengar.
Greenely tillsätter i samband med nyemissionen också en ny styrelse, ledd av Klas Gustafsson som är partner på riskkapitalfonden Sustainable Technologies Fund.
”Personligen tycker jag att det är väldigt roligt att vi får in kompetenta personer. Det är en häftig mix av kompetenser. Att befintliga ägare valde att försvara sina andelar ger oss också ett kvitto på att vi är på rätt väg”, säger Tanmoy Bari.
Hur stor andel av aktierna som nyemissionen ger vill Tanmoy Bari inte avslöja. Inga handlingar har hittills registrerats hos Bolagsverket. Därmed kan Breakit inte avgöra hur värderingen av bolaget – vars årsredovisning för 2015 inte är offentlig – ser ut.
Greenelys affärsmodell bygger på att kunderna, exempelvis SBAB, via en ”värdebaserad lincensmodell” får erbjuda appen till sina kunder. Förutom SBAB har Greenely i dagsläget bara ett till samarbete, där kunden i fråga inte är offentlig.
Om bolaget ska kunna skala upp intäkterna och ge investerarna avkastning krävs att ytterligare ett antal stora kunder håvas in.
”Kapitalet kommer att hjälpa oss att kunna ta en större del av marknaden”, säger Tanmoy Bari som är övertygad om att ett antal kunder kommer att trilla in under året.
”Energimarknaden genomgår en stor omsättning där trenden går mot mer småskalig produktion och där energibolagen har problem med att behålla sina kunder. Vi tror att Greenley har ett klockrent erbjudande”.
För att göra något så knastertorrt som att komma ihåg att stänga av lampor för att spara el roligt har Greenely satsat på att levandegöra besparingarna i form av ett levande digitalt träd. Det blommar när din förbrukning är låg. Om du istället blir en energibov vissnar trädet, och byter färg från grönt till rött.
Parat med sociala delningsfunktioner, enegispartips och detaljerad analys av din energikonsumtion nedbruten på olika energislukare i hemmet hoppas Greenely kunna värva fler till sparsamhetens smala stig.
Greenely erbjuder inte sin app direkt mot privatpersoner.
Intäkterna 2014 stannade på 508.000 kronor. Med totalt tio miljoner kronor i ryggen är det nu upp till bevis för appen som vill göra gammal hederlig snålhet roligt.