Sök

Lyxproblem för Northvolt när hela världen vill ha elbilar – “Börjar bli tajt”

NorthvoltElbilarBatterier

Peter Carlsson på Northvolt. Foto: Ann Jonasson.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Tesla-veteranen Peter Carlssons batteriprojekt letar med ljus och lykta efter råvaror.

Northvolt är det svenska bolaget som vill bygga en gigantisk batterifabrik i Skellefteå för 40 miljarder kronor. Bakom bolaget står Peter Carlsson, som tidigare varit Elon Musks högra hand på Tesla.

Det senaste året  har Northvolt fått utstå kritik för att finansiering till de högtflygande planerna saknas. För två veckor sedan kunde bolaget äntligen berätta om att den första finansieringsrundan på drygt 1 miljard kronor var klar och samtidigt togs det första spadtaget för en testanläggning i Västerås.

Förhoppningen är att den stora fabriken ska kunna leverera batterier till över 400.000 elbilar per år. Det är inte bara kapitalet som är en utmaning för Northvolt.

I en intervju med Dagens nyheter berättar Peter Carlsson även att kampen om resurserna hårdnat rejält på sistone. Priset på kobolt, en nyckelmetall för batteritillverkning, har det senaste året rusat från 20.000 dollar till 90.000 dollar per ton.

Kobolt bryts idag framförallt i Kongo-Kinshasa, där arbetsvillkoren kan var usla och barnarbete förekommer frekvent.

“Jag tror det är rätt mycket spekulation i uppgången. Vi jobbar med en batterikemi som har betydligt mindre mängd kobolt än flera av dagens batterier”, säger Peter Carlsson till DN.

Ett större problem för bolaget är verktygen för själva tillverkningen.

“Hela världens batteriindustri står och knackar på samma dörrar. Om jag lägger en order idag är det leverans om tidigast 12 månader. Det gäller att säkra leveranser av av anrikat material också. Det börjar bli tajt, även för insatsvaror som elektrolyt”, säger Peter Carlsson till DN.

Han menar samtidigt att den stora resursbristen i världen inte behöver påverka bolagets tidsplan i stor utsträckning. Nyligen landade Northvolt ett avtal med den kanadensiska gruvbolaget Nemaska om leveranser av litium. Råvaran kommer kosta Northvolt ungefär 100 miljoner kronor. Nemaska har möjligheten att ta emot betalningen i Northvolt-aktier istället för kontanter om de vill.

Läs mer