Sök

Mat på nätet ökade med 30 procent

Foto: TT/Istockphoto

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Försäljning av mat på nätet i Sverige ökade med 30 procent under första kvartalet 2018 jämfört med första kvartalet 2017.

Det visar D-food Index från Svensk Digital Handel. 

Försäljningen av lösplock, alltså där kunderna själva väljer vad de vill handla och plockar ihop en egen matkasse, ökade med 48 procent medan middagslösningar, alltså så kallade matkassar, minskade med 4 procent.

"Första kvartalet öppnade starkt och resultatet överträffade helårsprognosen om 25 procent. Det var framförallt lösplocket som drev på tillväxten medan middagslösningarna uppvisade en svag minskning. Under första kvartalet fick livsmedelskonsumtionen extra dragningskraft av den tidiga påsken som flyttade från april i fjol till mars i år", skriver Svensk Digitalhandel.

Svensk Digital Handel bedömer att den starka tillväxten kommer att fortsätta under 2018. De svenska konsumenterna är e-handelsvana och nu har man även tagit nätmaten till sig, uppger man.

Siffrorna baseras på bland annat ICA, Coop och Hemköps försäljningsuppgifter.

Trenden med med att matkassarna, som en gång var pionjärer inom mat på nätet, minskar syntes redan förra året.

“Matkassarna fick stort utrymme i Sverige eftersom det, när de kom, inte fanns någon annat alternativ för mat på nätet. Nu när det finns ett stort utbud av lösplock vill kunderna hellre komponera ihop sin egen middagslösning”, sade Malin Winbom som tf vd på Svensk digitalhandel till Breakit i samband med att siffrorna för helåret 2017 kom. 

I Samband med det gjorde Breakit också en rundringning till Coop, Axfood och Ica. Den visar att jättarna är på tå och att det kommer att hända mycket inom mat på nätet under 2018.

Läs mer