Sök

Matkassekonceptet tappar - kunderna vill välja sin egen meny

MathemMat.seMat på nätet

Foto: TT/Istockphoto.com

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Den färdiga middagslösningen, matkassen, som en gång var pionjär för mat på nätet, är nu omsprungen av det så kallade lösplocket, där kunden själv väljer vilka varor den vill klicka hem.

Middagsfrid (som numera ägs av Axfood) och Linas matkasse har länge hyllats för sina populära middagskoncept med recept och matkassar som skickas hem till kunderna. Men det senaste åren har de mer traditionella matjättarna Coop, Axfood och ICA gjort stora digitala satsningar för att komma i kapp och nå de digitala kunderna.

2017 har satsningarna börjat märkas på allvar och nu syns ett trendbrott i konsumenternas köpbeteende. Förra året ökade lösplocket med 38 procent medan matkassarna backade med 8 procent. Det visar D-food-index som tas fram av branschorganisationen Svensk digitalhandel och bygger på försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys och Årstiderna.

“Matkassarna fick stort utrymme i Sverige eftersom det, när de kom, inte fanns någon annat alternativ för mat på nätet. Nu när det finns ett stort utbud av lösplock vill kunderna hellre komponera ihop sin egen middagslösning”, säger Malin Winbom tf vd på Svensk digitalhandel.

Hon tror inte att de färdiga middagslösningarnas tid är förbi men konceptet tappar helt klart i tillväxt jämfört med lösplocket.

Att e-handla mat är fortfarande inte särskilt vanligt i Sverige, endast några få procentenheter av all mat som köps handlas online. Men Malin Winbom tror att det kommer att ändras.

“Eftersom det ligger så lågt nu finns en enorm utvecklingspotential. Tittar man på andra länder så ligger Sverige långt efter”, säger hon.

Varför Sverige började med matkassar och inte med lösplock som andra länder tror Malin Winbom beror på att vi har haft relativt få men stora aktörer på den svenska matmarknaden.

“Men uppstickare som Mathem (som säljer just lösplockad mat på nätet reds amn) har fått jättarna att vakna” säger Malin Winbom.

En rundringning till Coop, Axfood och Ica som Breakit har gjort visar att jättarna är på tå och att det kommer att hända mycket inom mat på nätet under 2018.

Axfood som bland annat köpt upp både matkasseföretaget Middagsfrid och e-handelsaktören Mat.se under året som gått kommer bland annat att införa digitala kvitton, införa gratis wifi i alla Hemköp och Willysbutiker och är öppna för alla former av förvärv och samarbeten som kan utveckla Axfoodsfamiljens olika delar.

Coop lanserade i slutet av förra året ett nytt mer exklusivt sortiment för sina självplockskunder. De kallar det en saluhall online och erbjuder varor som ostar, finare kött och ostron. Planen för 2018 är att utveckla utbudet ännu mer. De kommer också att erbjuda fler varor som inte är mat. Sedan i julas går det att köpa leksaker på Coop.se och fler produkter av den typen är alltså på gång.

Som det ser ut nu skickar Coop alla lösplockade varor direkt hem till kunden men under 2018 kommer det också att bli möjligt att hämta sin e-handlade kasse i butik, en drive thru-lösning, som konkurrenten Ica har , kan bli ett alternativ.

Ica som de senaste två åren har börjat med utlämning av förbeställda varor via drive thru, i ett 50-tal butiker är just nu inne i en tyst period fram tills årsbokslutet. Men enligt tidningen Dagens Handel planerar matkedjan att investera i centrala e-handelslager som ska hjälpa butikerna med pack- och plockhjälp.

Läs mer