Google har dragit in annonspengar på svensk antisemitisk sajt

Breakit - Google har dragit in annonspengar på svensk antisemitisk sajt

Foto: Matt Rourke/AP/TT

Jonas de Lange

Reporter

Sökjätten låter inte bara den antisemitiska listan på svenska judar ligga kvar – man säljer dessutom annonser på den.

Google har de senaste veckorna hamnat i skottlinjen i Sverige efter att en lista på svenska judar inom media visat sig dyka upp bland de första resultaten hos sökjätten vid vissa sökningar. På sajten listas en rad svenska profiler med antisemitiska beskrivningar. En förintelseöverlevare beskrivs bland annat som att hen drivit ett evigt tjat om judiskt lidande i svenska skolor.

27 av personerna som namnges i det antisemitiska registret har anmält sajten till Google, enligt Expressen. Sökjätten har valt att låta sajten finnas kvar med hänvisning till att Google är en “återspegling av nätet” och att man inte kan ta bort enskilda sidor.

Nu avslöjar Dagens nyheter att Google inte bara låter hatlistan finnas kvar bland sökresultaten. Bolaget har dessutom tjänat pengar på den.

På sidan finns nämligen en annonsruta som är kopplad till Googles programmatiska annonssystem Adsense.

Tjänsten fungerar, kort förklarat, så att olika företag kan köpa annonser mot specifika målgrupper – till exempel tjejer i åldern 16–25. Men på vilka sajter man når den utvalda gruppen har annonsören mindre kontroll över.

På hatsajten har bland annat annonser från Resurs bank dykt upp.

“Vi är tydliga gentemot våra mediepartners att våra annonser inte ska synas i sammanhang som är diskriminerande eller på annat sätt stötande. Att det ändå kan hända kan bero på att våra mediepartners inte har tillräckliga funktioner eller system för att säkerställa att kundens annonser inte kan hamna på den här typen av platser”, säger bankens presstalesperson till DN och understryker att situationen är mycket olycklig.

Enligt tidningen har annonsrutan som är kopplad till Google nu tagits bort från den antisemitiska sajten.

“Våra policys för utgivare styr var Google-annonser får placeras för att skydda användare från skadligt, missvisande eller olämpligt innehåll. Vi kommenterar inte enskilda sajter, men vi verkställer dessa policys och utvärderar kontinuerligt sajter för att säkerställa att de följs”, säger Farshad Shaloo, pressansvarig på Google Sverige, till DN.

Den senaste veckan har Google även hamnat i blåsväder på grund av ett youtube-konto där bland hot mot journalister uttryckts. Youtube-kontot togs ned tidigare i veckan.

Läs fler artiklar
LÄS MER