Sök

Förlusten ökar för Tobii – då ska bolaget bli lönsamt

TobiiEyetracking

Henrik Eskilsson, vd på Tobii. Foto: press.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Tobii uppdaterar sina långsiktiga finansiella mål.

Eyetrackingbolaget Tobii släppte på torsdagsmorgonen sin kvartalsrapport. Där framgick det att bolaget ökande omsättning något under det fjärde kvartalet, jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar dock även en ökad rörelseförlust.

"2017 var ytterligare ett händelserikt år för Tobii", konstaterar Henrik Eskilsson, vd för Tobii, i bolagets bokslutskommuniké.

I samband med rapporten uppdaterade Tobii sina långsiktiga finansiella mål. Bolaget meddelade bland annat att lönsamhet väntas år 2020.

Tidigare har bolaget sagt att 2018 blir året då lönsamhet ska nås.

Beskedet fick aktiekursen att falla med drygt 5 procent vid börsöppningen.

Tobii, som har tre olika affärsomården (se faktaruta), meddelar vidare att grenen Tobii Tech ska vara lönsamt år 2021.

"Tobii Tech har på kort tid byggt upp en betydande verksamhet för att möta en kraftigt växande efterfrågan inom VR och hade vid årets slut samarbeten med ett växande antal potentiella kunder och teknikpartners", säger Henrik Eskilsson. 

Tobii Dynavox ska i sin tur i genomsnitt öka intäkterna med 10 procent per år med en rörelsemarginal på 15-20 procent, vilket är i linje med vad som har kommunicerats tidigare, enligt bolagets vd Henrik Eskilsson. 

Affärsverksamheten Tobii Pros långsiktiga finansiella mål är att i genomsnitt öka intäkterna med 15-20 procent per år och att nå en rörelsemarginal på 15 procent år 2020. Eskilsson uppger att affärsverksamheten det senaste året har visat en tillväxt som ligger över det mål som tidigare har kommunicerats om 15 procent, vilket är varför man väljer att höja det. 

Omsättningen uppgick under kvartalet till 307,3 miljoner kronor (305,9). Rörelseresultatet blev -11,5 miljoner kronor (-10,5). Bruttomarginalen var 69 procent (71). I föregående kvartal var bruttomarginalen 73 procent.
 

Så är Tobii uppbyggt

Tre affärsområden

  • Tobii Dynavox riktar sig mot personer med olika funktionsnedsättningar som använder bolagets teknik för att interagera med en dator.

  • Tobii Pro riktar sig mot forskare och företagsvärlden, främst i form av marknadsundersökningar där man försöker reda ut var någonstans i en specifik miljö konsumenter tittar.

  • Tobii Tech är bolagets yngsta affärsområde. Här skapar man konsumentprodukter främst för underhållning och dataspel. Bolaget har samarbeten med datortillverkarna Alienware och MSI samt svenska Starbreeze som utvecklar VR-headset och spel.

Att Tobii fortfarande går med förlust beror till stor del på utvecklingskostnader inom Tobii Tech. De två andra affärsområdena är redan lönsamma sedan ett bra tag.

Läs mer