Emanuel Karlsten: Även riktiga Instagram-stjärnor bluffar – men vem bryr sig egentligen?

Breakit - Emanuel Karlsten: Även riktiga Instagram-stjärnor bluffar – men vem bryr sig egentligen?
Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten
Krönikör

Breakits granskning av influencerbranschen är unik, smart och viktig. Men det är också en bra påminnelse om hur ung den här branschen är. Den är lättmanipulerad, nyrik och väldigt enkel att köpa sig framgång i.
Det gör att ingen riktigt bryr sig om problemen.

Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten
Krönikör

Överlag upplever jag att Breakits granskning speglar denna nya bransch rätt väl. Det är förhoppningsvis en viktig ögonöppnare för hur lätt (och onödigt) det är att köpa sig volym. Hela reportaget tjänar som en påminnelse om att syna de influencers man samarbetar med – ha koll på deras nyckeltal.

Det är många – även de största svenska Instagramkontona i Sverige – som köpt både engagemang och följare. När jag under 2017, i egenskap av ordförande i Medieakademin, tog fram Maktbarometern kunde vi flera gånger spåra engagemangsluckor som tydligt indikerade köpta följare. Det är kanske inte konstigt, för det är väldigt enkelt och helt ofarligt att köpa till sig några fler följare (trots att det är förbjudet enligt Instagram). Och svårt för de flesta att upptäcka när det späs ut i den stora pott av organiska följare många redan har.

Därför är reportaget en viktig påminnelse – för influencernätverken liksom annonsörerna – om att skapa bättre nyckeltal när man mäter framgång och ställa bättre kontrollfrågor.

Med allt detta sagt: Vem bryr sig?

Influencermarknaden är nybyggarnas värld. De annonsörer som är tillräckligt smarta för att förstå och sätta sig in i branschen är vinnarna. Och det är nästan bara de som finns på Instagram idag.

Det visar Breakits granskning ganska tydligt. De erbjudanden den påhittade influencern får är kaffevedspengar för de flesta företag. Som mest får @runningbyme 1200 kronor för en bild (i utbyte mot en månads exklusivitet). Andra vill att hon skapar innehåll på deras sajt, någon erbjuder produkter för ett värde av några hundralappar mot en postning.

Det handlar naturligtvis om större pengar för större konton och aktörer, men jämför detta med en annons på Dagens nyheter, TV4 eller ett nischat magasin. Här får du betala tio gånger mer – ofta kanske hundra gånger mer – och du kan sällan spåra resultatet. I den nya influencervärlden kan du däremot själv spåra upp 100 personer i din målgrupp, som i sin tur kanske når 10.000 personer var, för samma peng!

Så här jobbar redan smarta, unga företag idag. De spårar upp den långa svansen av influencers, det vill säga de med några tusen följare, och passionerat och initierat berättar om sitt intresse. De skickar smickrande, mallade direktmeddelanden och frågar: “Om du får 400 kronor att handla för i vår webshop – kan du skriva om det du köpt i tre bilder?”. Med taggar och hänvisningar till webshoppens konto, såklart.

Det är en dröm för vilken privatperson som helst, och givetvis går de flesta med på det. För webshoppen är det också en superbra deal. De får massor av reklam, nya följare och i bästa fall några nya köp!

För dessa företag spelar det nämligen ingen roll om en på tio – eller en på fem – är fejk eller blir fel. 80 procent blir ändå jättebra! Och allt som allt kostar det företag otroligt mycket mindre än traditionell reklam.

Just nu är alla vinnare i den här röran. Företagen, influencers och Instagram - oavsett hur mycket scams som än pågår. Det är en guldåder och alla försöker frenetiskt utvinna så mycket som möjligt.

Med tiden kommer såklart även denna bransch att växa upp, kamma sig och hitta spelregler. Men idag är det vilda västern.

Och jag vet inte riktigt om någon tycker att det är ett så stort problem.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel