Viggo Cavling: Här är viagra-injektionen som H&M behöver

Breakit - Viggo Cavling: Här är viagra-injektionen som H&M behöver
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Folk skrattade när Kodak berättade att de planerar att införa en kryptovaluta.
Men H&M borde göra precis samma sak, skriver Viggo Cavling.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Vi befinner oss fortfarande i den stora kryptovaluta-hajpen. Om 2017 var bitcoins år, så har 2018 börjat bra för lillebror ethereum. Världens just nu tredje hetaste kryptovaluta ripple klyver kryptovaluta-fansen i två läger.

De som inte gillar “bankirernas bidrag” till den nya decentraliserade ekonomin och de som fascinerats av ripples magiska uppgång under december.

Kryptovaluta-revolutionen styrs av två krafter: Drömmen om att bli rik och viljan att förändra det nuvarande ekonomiska systemet (som sedan 1600-talet har kontrollerats av staten och bankerna).

Bakom dessa två krafter finns människans viktigaste drivkraft: fåfänga.

I onsdags kom nyheten att Kodak planerar att införa sin egen kryptovaluta. New Yorks aktiebörs reagerade med jubel (119 procent upp) på denna Viagra-nyhet. Det är oklart hur många av Kodaks aktieägare som varit inne på Cryptocurrency Market Capitalizations hemsida. Men om de besökte sajten skulle de inse att det, när jag skriver detta, redan finns nästan 1.400 kryptovalutor.

Behovet av ännu en kryptovaluta torde vid en första anblick vara ganska litet.

Men jag tror att det är viktigt att tänka ett steg till. I framtiden kommer alla större varumärken att ha sin egen valuta och varje gång du betalar en räkning eller krognota kommer en börs att komma med olika bud om vilken kryptovaluta du ska betala med.

Det är faktiskt lite humor att Kodak är ett av de första större varumärkena i världen som har fattat detta. Kodak är ju typexemplet på ett globalt företag som alldeles för sent insåg kraften i den digitala revolutionen. Kodak trodde att de sålde plastfilm, men det visade sig att de sålde hanteringen av våra minnen. I dag sköter Facebook denna uppgift. Hade Kodak förstått sin egen affärsidé hade de kanske varit kvar på listan över världens tio största bolag.

Nu verkar i alla fall Kodak ha förstått att världen befinner sig mitt i en kryptovaluta-hajp. Under 2018 är jag övertygad om att fler globala företag kommer att inse detta. Ett bolag som verkligen skulle behöva en liknande viagra-injektion är H&M. Jag är övertygad om att H&M:s aktiekurs skulle tjurrusa om vd och storägaren Karl-Johan Persson gick ut och berättade att hans butiker skulle börja ta betalt i kryptovaluta.

Ännu bättre vore det om de skapade en egen valuta som gick att handla med på några av världens knappt 8.000 kryptovalutabörser. I dag har alla stora bolag kundklubbar med obegripliga poängsystem vars enda syfte är att låsa fast kunderna. Tänk om dessa “poäng” gick att handla med globalt?

En av de stora poängerna med den digitala revolutionen var att världens små företag kunde ha lika vackra skyltfönster, läs hemsidor, som världens största. Detta har revolutionerat nästan alla branscher, utom den finansiella som fortfarande är lika ineffektiv som på 1880-talet. Jag är övertygad om att bankerna inte kan förstå den revolution som just nu pågår eftersom ingen kan studera på sin egen undergång och förbli objektiv.

Men de globala företag som förmår att anpassa sig till nästa stora steg i den digitala omvandlingen kommer att simma vidare. Kanske måste man som Kodak nästan ha drunknat en gång för att förstå när det händer nästa gång.

När jag läser igenom denna krönika förstår jag att många kommer tro att jag fått guldfeber, förlåt kryptofeber. Det tycker jag är okej.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel