
Rapporten bygger på över 300 000 pressmeddelanden som distribuerats via Cision PR Newswires globala nätverk, tillsammans med svar från nästan tusen kommunikatörer världen över. Tillsammans ger de en unik inblick i hur PR- och kommunikationsbranschen utvecklas och vad svenska företag kan göra för att nå större genomslag internationellt.
Några av årets viktigaste insikter:
- AI förändrar spelplanen för synlighet. Pressmeddelandet har blivit en viktig källa för generativ AI tack vare sitt strukturerade och verifierbara format.
- Flerkanalstrategier och återanvändning ger bäst effekt. Även om pressmeddelandet är grunden kan räckvidden växa på olika håll, ofta genom att egna, förtjänade, delade och köpta kanaler för att maximera räckvidd och engagemang.
- Global distribution stärker varumärket. Allt fler europeiska företag använder global nyhetsdistribution för att bygga trovärdighet och nå nya marknader – en möjlighet även för svenska bolag med internationella ambitioner.
Pressmeddelandet fortsätter vara ett av de mest pålitliga verktygen för nå ut med verifierad information och bryta igenom bruset”, säger Magnus Thell, vd Cision Sverige. ”Årets rapport visar tydligt hur pressmeddelandet kan användas mer strategiskt för att skapa synlighet, engagemang och tillväxt i en tid där AI förändrar hela kommunikationslandskapet.”
Ladda ned rapporten State of the Press Release 2025 I sin helhet här.
Oskar Larsson
Head of Marketing, Cision Norden
+46 8 507 410 41
oskar.larsson@cision.com
Cision is the global leader in consumer and media intelligence, engagement, and communication solutions. We equip PR and corporate communications, marketing, and social media professionals with the tools they need to excel in today's data-driven world. Our deep expertise, exclusive data partnerships, and award-winning products, including CisionOne, Brandwatch, and PR Newswire, enable over 75,000 companies and organizations, including 84% of the Fortune 500, to see and be seen, understand and be understood by the audiences that matter most to them
