Sök

Stockholm vill införa parkeringszoner för elscootrar

LimeEU-bikeElscooter

Stockholm vill införa hotspots för elsparkcyklar

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Funderar på nya lösningar inför våren.

Det senaste året har elsparkcyklarna tagit över gatorna i Stockholm – och nu vill ännu fler aktörer ge sig in i matchen. 

Men var ska alla dessa elscootrar och hyrcyklar parkeras egentligen?

Vid ett möte med trafikborgarrådet Daniel Helldén, MP, har frågan nu diskuterats. Förutom Voi, Blinkee, EU-bike och Lime (som redan är etablerade i Stockholm) närvarade även tyska Tier, Ubers cykeldel Jump, tyska Nextbike och den nederländska elmopedtjänsten Felyx vid mötet. Det rapporterar DI Digital.

Skulle samtliga dessa ta steget in på gatorna i Stockholm skulle det potentiellt kunna bli väldigt trångt i cykelställen. Det har ju redan muttrats en del om att det står sparkcyklar lite överallt på trottoarerna.

Enligt Daniel Helldén funderar man nu på att införa så kallade "hotspots" i Stockholm, alltså speciella zoner där det är ok att lämna sin sparkcykel. Som en parkeringsplats.

”Trafikkontoret jobbar just nu med att ta fram förslag på hur man kan jobba med den här 'hotspot'-lösningen. Vad vi gör är att vi hyr ut marken gratis till dem och markerar upp den, deras uppgift är att hålla rent och snyggt på platsen”, säger Daniel Helldén till Di Digital.

Han vill också att bolagen ska locka användarna till att låsa sparkcyklarna när de är klara med dem genom att till exempel erbjuda dem rabatter.

Mer om elscooter-boomen i storstäderna får du höra på Breakits transport-event Swooosh, där bland annat ena Voi-grundaren, Adam Jafer, är med som talare. Spana in programmet och boka din biljett här! 

Läs mer