Är du influencer? Det här måste du tänka på när du deklarerar

Skatteverket influencers deklaration
Är du influencer? Det här måste du tänka på när du deklarerar

Även prylar du får som influencer ska beskattas. Foto: Istock.

Johanna Ekström

Reporter

Nu är det snart dags att deklarera. Som influencer kan det vara värt att vara lite extra vaksam på några saker för att inte åka på en skattesmäll.

Sedan 2018 har influencers varit ett av Skatteverkets fokusområden. Förra året handlade det mest om att informera.

Nu intensifieras det arbetet och under årets gång kommer myndigheten även att genomföra mer systematiska kontroller av branschen.

Det rör då främst mindre influencers, som inte driver egna bolag, men som tar emot produkter eller tjänster och som har en kanal där de kan marknadsföra dessa.

Stora influencers har oftast f-skatt eller aktiebolag, och då gäller samma regler som för vilken företagare som helst. Det är därför Skatteverkets kampanj främst riktar in sig mot mindre influencers.

“Om man får betalt i pengar för något så är det etablerat att man ska betala skatt. Men vår uppfattning är att det inte finns lika stor kunskap om att man även måste skatta för ersättning som man får i form av produkter och tjänster”, säger Henrik Kisterud, samordnare på Skatteverket.

Medieköparna har stort ansvar

Han menar att ett stort ansvar för att influencers tar upp sina inkomster på rätt sätt i deklarationen ligger på medieköparna.

“Vår granskning är mer inriktad på medieköparna. Det är där vi kan få till en förändring, för om de gör rätt så blir det rätt”, säger han.

I influencer-branschen går det oftast till så att en medieköpare har en kund som vill sälja en produkt via en viss influencer, som i sin tur förmedlas av en agentur.

“Om det handlar om en produkt av värde, och en influencer som inte bedriver näringsverksamhet, så ska medieköparna lämna individuppgift till oss. Då får influencern uppgifterna förtryckta på sin deklaration”, säger Henrik Kisterud.

En individuppgift, eller arbetsgivardeklaration på individnivå, är en regel som infördes vid årsskiftet som innebär att arbetsgivare ska redovisa "utbetalningar och skatteavdrag för sina betalningsmottagare varje månad", istället för som tidigare i en kontrolluppgift årligen.

“Det finns många unga influencers som kanske precis har börjat, och så får de varor utan att tänka på att man behöver skatta för dem. Det är viktigt att medieköparna och agenturerna hjälper till och informerar”, säger Henrik Kisterud.

Risk att få en stor restskatt

Som influencer gäller det också att hålla koll på prylarnas värde för att veta hur de ska beskattas, samt att sätta av pengar. Annars är risken att man sitter med en stor restskatt i slutet av året och får svårt att betala.

Ett exempel: Om du får produkter till ett värde av 3000 kronor varje månad, under ett år, blir det 36.000 kronor på ett år i skattepliktig inkomst. Den ska tas upp på deklarationen och alltså beskattas som inkomst (runt 30 procent). 

Det du ska betala skatt för är marknadsvärdet på produkten, och det gäller allt från billigare prylar till dyrare saker – som till exempel ett nytt kök.

Även om du ger bort eller lottar ut prylarna som måste du skatta för dem.

På sin hemsida listar Skatteverket en rad situationer och vad som gäller för dem. Till exempel om du blir bjuden på en resa, får in donationer av dina följare eller om du får en produkt att ett företag som kallar det för “en gåva” (spoiler, alla exempel är skattepliktiga).

Inkomster på upp till runt 19.000 kronor per år behöver du inte skatta för, om det är din totala inkomst.  

Läs fler artiklar
LÄS MER