Sök

Daniel Daboczy är konstvetaren som ska förändra finansbranschen med Fundedbyme

Fundedbyeme

Daniel Daboczy, vd och medgrundare Fundedbyme. Foto: Jonas de Lange.

Henrik Huldschiner

Henrik Huldschiner

Trots varningar om en skyhög värdering går Fundedbyme:s crowdfunding-kampanj som tåget. I Breakits helgintervju förklarar grundaren Daniel Daboczy varför hans crowdfundingsajt är värd en kvarts miljard, hur han vill revolutionera finansbranschen och varför han drömmer om att bli Årets pappa.

Ingen som åker tunnelbana i Stockholm kan ha missat Fundedbymes pågående reklamkampanj.

”Bli delägare i Fundedbyme – Sveriges främsta crowdfundingsajt”, står det på annonstavlorna, föreställande unga människor som håller en slägga framför ansiktet och har ett stort plåster på pannan.

”Med kampanjen vill vi nå ut brett, ge folk något att tänka på och visa att vi är annorlunda än övriga finansbranschen. Mitt mål är att Fundedbyme ska bli en folkaktie. Det räcker med en investering på 5.800 kronor, och det är det många som har råd med i dagens Sverige”, säger Daniel Daboczy.

Fundedbyme, som fungerar som en dejtingsajt mellan entreprenörer och privata investerare, har sedan starten 2011 hjälpt drygt 500 företag och projekt att ta in sammanlagt 450 miljoner kronor i riskkapital. Men nu är det alltså Fundedbyme självt som söker finansiering från sina numera dryga 100.000 investeringsmedlemmar.

Fundedbyme, som siktar på en börsnotering nästa år, har redan tagit in 38 miljoner kronor i flera investeringsrundor de senaste åren. Nu vill bolaget få in ytterligare maximalt 20 miljoner. Men det kontroversiella är värderingen. Kan ett bolag som i år beräknas omsätta 4,2 miljoner kronor och göra en förlust på 7,2 miljoner kronor vara värt 229 miljoner kronor? Ja, det tycker i alla fall de 735 personer som hittills (denna text pubkiceras på fredagskvällen den 24 november) anmält sig för att delta i nyemissionen.

”Intresset har varit massivt. Första dygnet fick vi in 12 miljoner. Nu är vi uppe i nästan 18 miljoner, så vi behöver bara drygt 2 miljoner till sedan är vi hemma och stänger erbjudandet. Det kan ske i morgon eller om 20 dagar. Det är alltid nervöst att ta in pengar. Jag trodde nog att det skulle gå bra, men inte så här bra”, säger Daniel Daboczy.

Men vet alla vad de ger sig in i? Finns det inte risk att ni genom förenklade reklambudskap förleder "vanligt folk" att investera i ert extremt högvärderade bolag?

”Det är precis det synsättet som gjort att banker och VC-firmor kunnat härja fritt i alla år. Folk är inte dumma. Det finns i dag en miljon svenskar som har ISK-konton, de fondsparar och har koll på sin ekonomi. Att säga att de inte förstår investeringar är att underskatta deras intelligens.”

En som hissat varningsflagg för nyemissionen är Breakits grundare Stefan Lundell. ”För drygt ett år sedan kallade jag värderingen av Fundedbyme för ett skämt. Då värderades den svenska crowdfunding-plattformen till 174 miljoner kronor. Nu är värderingen ännu högre – samtidigt som bolaget hittills bommat sina försäljningsprognoser grovt”, skrev han i en analys förra veckan.

Vad tänkte du när du läste Breakit-artikeln?

”Stefan är påläst och vet vad han pratar om. Men han gjorde analysen utifrån den position han sitter i och hur samhället sett ut fram till i dag. Han skriver ju själv om Breakits egen kapitalanskaffning, då de sålde sig alldeles för billigt. Breakit tog in pengar till en värdering på 10 miljoner från några affärshajar, men jag är övertygad om att de kunde fått en mångdubbelt högre värdering om de vågat bredda sig och tagit in pengar via crowdfunding.”

Hur kom ni fram till bolagsvärderingen på nästan en kvarts miljard?

”Man utgår från en mängd olika parametrar, men i slutändan är ju ett bolag värt så mycket som marknaden är beredd att betala för det i ett givet läge. Och uppenbarligen var den värdering vi satte rätt, eftersom över 700 personer redan tyckt att det är ett attraktivt pris.”

”Var generös med ägarandelar” är ett återkommande råd från dig när du tipsar andra entreprenörer som ska genomföra crowdfundingkampanjer hos er. Tycker du att ni själva följer det rådet?

”Ja. Men det är klart att det är en hög värdering och att vi har mycket att leva upp till nu.”

Daniel Daboczy har en ovanlig bakgrund för att vara verksam i finansbranschen. I tio års tid arbetade han inom konstvärlden, bland annat som curator på konsthallen Färgfabriken i Stockholm. Idén till Fundedbyme fick han när han försökte ta in kapital för ett projekt via den amerikanska crowdfunding-plattformen Kickstarter, men fick nobben för att han inte var amerikansk medborgare. Då grundade han svenska Fundedbyme tillsammans med Arno Smit och Eric Weber (den sistnämnda är inte kvar i bolaget).

”Jag är en konstvetare från Rumänien och Arno är en kodare från Afrika. Vi hade fel bakgrund och fel efternamn, vi var oinvesterbara på pappret. Ingen trodde på oss, ingen vill satsa på oss. Sedan dess har vi rivit en mur i taget.”

Har Fundedbyme blivit som ni tänkt er?

”Nej, det har gått mycket bättre än vi vågade hoppas på. Jag trodde att vi skulle få svårare att etablera oss. Jag trodde vi skulle bli mer ifrågasatta än vi blivit.”

Har du nån som helst nytta av din konstbakgrund i ditt nuvarande arbete?

”Absolut. Då som nu sysslar jag med att paketera komplexa system så att alla kan förstå dem. På Färgfabriken jobbade jag med konceptuell samtidskonst och försökte göra den begriplig och intressant för allmänheten. Då var det en demokratiseringsprocess av konsten, nu vill jag demokratisera finansbranschen.”

Vad är ditt slutmål?

”Jag vill förändra finansbranschen i grunden. Vi ska ta makten från investerarna, riskkapitalbolagen och bankerna. Det finns en jättestor välbeställd medelklass i Sverige med potential att bli investerare i tillväxtbolag. Slutmålet är att alla svenskar ska ha en relation till crowdfunding. De behöver inte gilla det, men det ska vara en möjlighet för alla som vill och kan.”

Daniel Daboczy menar att explosionen inom fintech spelar Fundedbyme i händerna.

”Den stora grejen med fintech är inte att vi fått en massa coola appar. Det stora är att vanliga människor får kontroll över sin ekonomi. Och när människorna får bestämma själva tror jag till exempel inte att de tycker det är en bra idé att 99,3 procent av alla investeringar går till män. Det är ju galet, ingen vill ha det så egentligen.”

”Det är bara att titta på vår statistik: 43 procent av killarna lyckas med sin kampanj på Fundedbyme. Motsvarande siffra för tjejer är 73 procent. Det är tydligt att folk vill investera i kvinnliga entreprenörer. Tjejerna har oftast en mer genomtänkt idé än killarna, men eftersom de inte är lika riskvilliga som killarna så nobbas de av de traditionella VC-bolagen.”

Men hur bra går det egentligen för de bolag som tar in pengar via Fundedbyme? Daniel Daboczy nämner investeringsbolaget Frontoffice, numera noterat på NGM-listan med ett börsvärde på 40 miljoner kronor, Bitcoinbörsen Safello, och matbutikskedjan Paradiset, som nyligen fick in rekordsumman 21,5 miljoner kronor, som några lyckade exempel.

”Förutom att Paradiset fick in en massa pengar har de nu också 5 000 lojala delägare som gärna tar en omväg för att handla hos dem och gör gratis reklam för butiken. Det är en av de stora fördelarna med crowdfunding att du förvandlar dina kunder till fans.”

Ni säljer drömmen till privata investerare att få vara med på nästa Spotify, men några sådana bolag har ni ju inte fått fram. Är inte risken att ni får hålla till godo med de bolag som ratats av de traditionella VC-bolagen?

”Nej, Spotify ratades ju också i början. Det tog 2,5 år innan Creandum och Northzone valde att gå in i Spotify, fram tills dess var det grundarna som finansierade verksamheten. Det är inte omöjligt att Spotify hade använt crowdfunding om det funnits på deras tid. Och få vet att Minecraft crowdfundade på Flattr, jag önskar att Fundedbyme funnits då.”

Er affärsmodell går ut på att ni tar ut en avgift på 8 procent på varje investerad krona i de kampanjer som avslutas framgångsrikt. Räcker det för att få bolaget att flyga?

”Nej. I dag kommer 17 procent av våra intäkter från kringtjänster där vi hjälper företagen med marknadsföring och annat. Där måste vi öka volymerna samtidigt som vi måste bli bättre på att få ut den fulla effekten på de där 8 procenten.”

Och så var det det här med prognosmissarna. När Fundedbyme genomförde sin förra kapitalanskaffning i fjol sades det att omsättningen skulle öka från 4 Mkr 2016 till 23 miljoner kronor 2017, men den faktiska siffran kommer alltså att landa på dryga 4 miljoner kronor.

”Vi hade en massa interna problem under 2016 vilket gjorde att vår utveckling bromsades upp. Framför allt var det utlandssatsningen som inte gick så bra. Nu har vi infört en ny franchise-modell för utlandsetableringarna där vi har ägarandelar och får licenspengar i stället, vilket kommer börja synas i böckerna 2018.”

Fundedbyme inledde i fjol ett samarbete med konkurrenten Privanet i Finland, och finns i dag även etablerade via franchise i Singapore, Malaysia, Dubai och Mexiko. Under 2018 ska bolaget enligt planen öppna liknande filialer i fem nya länder: Polen, Danmark, Tyskland, Grekland och Sydafrika.

”Crowdfunding måste vara globalt för att funka. Vi har i dag investeringsmedlemmar från 74 länder. Vårt mål är att bli en ledande aktör i Europa.”

Enligt er nya prognos ska ni öka omsättningen till 15 miljoner kronor 2018. Hur säker är du på att ni lyckas med det?

”Jag tror på det, men det finns ingen garanti. Det är vad vi räknar med om allt går vår väg.”

Ni har jagat vinst i flera år. Vad talar för att ni lyckas vända en förlust till en vinst på 5 miljoner kronor 2018 som ni spår i er pitch till investerarna? 

”Kurvorna pekar åt rätt håll. Vi nådde break-even i augusti och nu i november gör vi vår första vinstmånad någonsin. Så vi närmar oss. Om allt klaffar kan vi gå med vinst nästa år. I likhet med många andra startups måste vi visa att vi kan tjäna pengar.”

En viktig del i planen är en notering på NGM-börsen nästa år.

”Det blir i vår, eller till hösten. Vi behöver egentligen inte mer pengar i dagsläget, men min inställning är att kan man ta in nytt kapital så ska man alltid göra det. Det är bra med extra muskler. Jag tror att vi kommer att ta in 20 till 40 miljoner kronor då.”

Men pengarna är inte det viktiga, enligt Daniel Daboczy.

”Noteringen är främst till för att ge oss en valuta inför en kommande konsolideringsfas. Vi räknar med att det blir en uppköpsvåg där vi går ihop med andra aktörer i Europa. Och då är det bra att ha en noterad aktie som valuta.”

Fundedbyme har i dag 850 delägare och efter den pågående nyemissionen kommer den siffran att stiga till långt över 1 000. Den största ägaren är Daniel Daboczy, med knappt 15 procent av aktierna, ett innehav som på pappret är värt närmare 35 miljoner kronor.

”Jag planerar inte att sälja några aktier på lång tid. Efter NGM-noteringen hoppas jag att alla våra delägare ska känna sig rika, men för mig personligen är inte den stora drivkraften att bli rik. Jag tar ut en månadslön på 40 000 kronor, det räcker för mig.”

De senaste åren har Fundedbyme fått en rad utmärkelser som White Bully Award och Årets crowdfunding-företag. Men Daniel Daboczy brukar säga att den utmärkelse han själv helst skulle vilja få är som Årets pappa.

”Jag har en dotter som är 12 år. När hon är vuxen vill jag att hon ska ha samma möjligheter som en kille att få in kapital om hon startar ett företag. Det är rätt fånigt att det inte redan är så i världens modernaste land.”

Daniel Daboczy

Ålder: 40 år.

Bor: Lägenhet på Lilla Essingen.

Familj: Fru, dotter och hund.

Bakgrund: Född i Rumänien, kom till Sverige som 12-åring. Studerat konstvetenskap i Uppsala. Arbetade i tio år inom konstvärlden, främst på konsthallen Färgfabriken, där han jobbade upp sig från praktikant till konsthallsansvarig, innan han 2008 sadlade om och startade webbyrån Dabber. 2011 grundade han Fundebyme tillsammans med Arno Smit och Eric Weber (den sistnämnda är inte kvar i bolaget).

Fritidsintressen: Segling och löpning.

Läs mer