Sök

Annonssamarbete med Credstep

”Ditt företag måste gå dåligt” – och fyra andra myter om fakturaköp

Elisabet Ehn är vd på Credstep. Foto: Credstep/Olu Eletu/Unsplash

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Att sälja dina fakturor signalerar att ditt företag går uselt och att du inte har koll. Eller? Här punkterar Elisabet Ehn, vd på fintech-bolaget Credstep, fem av myterna kring fakturaköp.

Fakturaköp har blivit populärt bland företag som är i en tillväxtfas där kassaflödet haltar på grund av långa betalningsvillkor. Fakturaköp är sedan länge ett alternativ till lån och checkkredit, men trots att det är en väletablerad finansieringsform dröjer sig gamla myter från förra seklet kvar.

Här kommenterar Elisabet Ehn på Credstep de fem vanligaste myterna om fakturaköp:

1. Ditt företag har dålig ekonomi

”Den mest seglivade myten kring fakturaköp är att det signalerar att företaget har ekonomiska utmaningar och att konkursen kan vara nära. I själva verket är det företag som växer som är i behov av att sälja sina fakturor, eftersom kassaflödet lätt halkar efter samtidigt som intäkterna ökar månad för månad”, säger Elisabet Ehn. ”Ett exempel är konsultbolag som nyanställer. Då släpar betalningen direkt från de fakturerade timmarna mot konsultens månadslön och omkostnader som löpande ska betalas. I själva verket en likviditetsutmaning som inte säger ett skvatt om hur det går för företaget.”

2. Dina kunder blir oroliga

”Privat har de flesta inga problem med att köpa en pryl från en e-handlare som sedan betalas på faktura till Klarna. Varför skulle då dina kunder bry sig om vem som hanterar dina fakturor? En orsak till att myten lever kvar är att många kommuner, landsting och storbolag har varit emot fakturaförsäljning till factoringbolag, för då kan man inte utnyttja kunderna på samma sätt genom att släpa efter med betalningen. Vi har rutiner för att följa upp snabbare vilket de stora aktörerna är medvetna om”, säger Elisabet Ehn.

3. Factoringbolag värnar inte om dina kundrelationer

”Visst, som i alla branscher finns det rötägg och de stora drakarnas beteenden från 1980-talet har skapat en uppfattning om att factoringbolag inte bryr sig om kundrelationer. Hade detta varit en sanning så skulle inga företagare fortsätta sälja sina fakturor. För oss är dina kunder lika viktiga som för dig. Här kan du tvärtom stärka relationerna eftersom faktureringen hanteras av experter som vet hur kunderna vill ha det”, säger Elisabet Ehn.

4. Du måste sälja alla dina fakturor

”Det här myten bygger på att factoringbolagen kräver att du måste sälja alla dina fakturor, eller en bestämd volym med en påföljande straffavgift om man inte uppnår kraven. Detta förekommer än idag hos flera traditionella aktörer. För att slå hål på denna myt, erbjuder vi istället en flexibel tjänst där du kan sälja allt från en enstaka faktura till hela ditt fakturaflöde utan att förbinda dig till några volymkrav.”

5. Du blir upplåst i långa kontrakt

”Det här är tyvärr typiskt för hur många factoringbolag agerar – binder upp kunderna i långa avtal. Men i vår värld finns inga långa bindningstider. Hos oss är det upp till dig när du vill använda vår flexibla tjänst. Vi lever efter mottot att en nöjd kund kommer tillbaka”, säger Elisabet Ehn.

Detta är en sponsrad artikel från Credstep, ett fintech-bolag som erbjuder smarta och flexibla finansieringslösningar inom fakturaköp och företagslån, som hjälper tillväxtföretag att ta nästa steg i sin utveckling. Läs mer och kontakta Credstep här för att se hur de kan hjälpa ditt företag att nästa steg!

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer