Sök

Musikindustrin i Sverige fortsätter växa - tack vare streaming

Spotify

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Ny statistik visar att uppgången håller i sig för den än gång så krisstämplade branschen.

Att Sverige ligger i framkant när det kommer till att konsumera musik digitalt råder det knappast någon tvekan om.

Den känslan bekräftas nu återigen av nya siffror från skivbolagens branschorganisation Ifpi.

Enligt Ifpi stod digitala intäkter för 88 procent av musikförsäljningen under första halvan av 2015. Majoriteten av de digitala intäkterna, 83,9 procent, kommer i sin tur från musik som strömmas via tjänster som Spotify.

Siffran innebär att de strömmade musikintäkterna hittills i år har ökat med 7,4 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

"Efter ett helår 2014 som slutade på minus 0,4 procent var detta ett positivt besked och i linje med våra förväntningar. En ökning med 7,4 procent på inkomsterna från streaming visar dessutom att det finns ett fortsatt stort utrymme för tillväxt", säger Ludvig Werner, vd på IFPI Sverige i en kommentar.

Totalt sett omsatte den svenska musikindustrin 507,5 miljoner kronor under årets första sex månader, vilket motsvarar en ökning på 4,2 procent.

Den fysiska försäljningen fortsatte samtidigt att minska, från 69,8 miljoner kronor till 61,1 miljoner kronor.

Läs mer