Stäng inte ute de oberoende poddarna från poddindex

Breakit - Stäng inte ute de oberoende poddarna från poddindex
Breakit
Breakit

Podcastgeddon kan ge podcastmarknaden en nystart, skriver Daniel Hallén, vd på Panc Media i en debattartikel.

Breakit
Breakit

Vi på Panc Media representerar flertalet kända podcasts på den svenska podcastmarknaden. Tre av dessa - Adam och Kompani, Träningspodden och Ångestpodden ligger hos världens ledande oberoende hostingplattform för poddar Libsyn. Två av poddarna ligger på Acast plattform – DenFriskaWargen och Framgångspodden. Därför är vi både med och utanför Poddindex, som det ser ut idag.

För oss är det självklara målet en gemensam valuta som samtliga svenska podcasts kan ansluta sig till. Det är något som vi alltid har uppmuntrat och vi uppfattar det som att samtliga aktörer på marknaden håller med om.

Vad vi däremot vänder oss emot är att man ska vara tvungen att ansluta sig till någon av de större svenska aktörerna för att kunna tillhöra en gemensam valuta.

Det måste finnas oberoende alternativ att distribuera sina podcasts på.

För oss blir det också en fråga om konkurrens att ta hänsyn till.

Gemensamt för de kommersiella bolagen som är med och lanserar Poddindex är att de framförallt har fokus på traditionella ”radiospottar” innan, under och efter poddavsnitten.

Men de erbjuder även redaktionella samarbeten som då är dynamiska. Det innebär att oavsett vilket avsnitt du lyssnar på från poddmakaren så får du samma redaktionella sponsorbudskap under en given kampanjperiod.

Det är ett sätt att integrera annonsörer på. Vi har valt ett annat spår.

Vi har istället valt att att respektive avsnitt har sina exklusiva redaktionella samarbeten med profilerna. Därför blir det antalet lyssnare/nedladdningar/lyssningar per avsnitt det väsentliga för våra annonsörer – inte veckolyssnandet som Poddindex presenterar.

Vår strategi är, och har alltid varit, att låta profilerna välja sina samarbetspartners för att skapa relevant innehåll för sina lyssnare.

Aktiveringarna anpassas för varje avsnitt och växer således i räckvidd över tid. Ofta blir våra samarbeten mer av ambassadörsskap som sträcker sig över flera plattformar som till exempel Instagram, Facebook, Youtube och så vidare utöver i podcasten. 

För att kunna ge en så träffsäker bild som möjligt av verkligheten så har vi tagit ett snitt på nedladdningar/lyssningar från både Libsyn och Acast per avsnitt (senaste 10 avsnitten) när vi presenterar räckvidd för våra annonsörer.

Vi har alltid erbjudit våra kunder all den data som varit möjlig att visa, både via Libsyn och Acast. Mycket har givetvis funnits att önska hos Libsyn, såsom antalet lyssnare, andelen som lyssnat klart på varje avsnitt och så vidare.

Men för att visa annonsörerna hur deras sponsrade avsnitt växer över tid har vi alltid använt oss av begreppet nedladdningar/lyssningar per avsnitt. För det är den datan som funnits att tillgå.

Utöver de räckviddssiffror vi kan redovisa i Libsyn och Acast så jobbar vi även med andra typer av effektmätningar som nollmätningar samt direktkonverterande erbjudandekoder.

Räckvidden är en viktig parameter men minst lika viktig för annonsören är effekten  i form av engagemanget från profilerna, närheten till lyssnarna och så vidare.

Jag har aldrig jobbat med ett medie som haft så många nöjda kunder som när jag har jobbat med podcast. Det är en mediekanal som levererar fantastisk effekt åt kunderna om man utnyttjar dess egenskaper på rätt sätt och ju mer data som finns att tillgå, desto bättre.

Benämningen ”Podcastgeddon” ser vi som en nystart för podcastmarknaden där vi upplever att efterfrågan på podcastmediet aldrig varit större. Äntligen blir podcasts en mediekanal att ta på allvar.

Daniel Hallén, vd, Panc Media

Läs fler artiklar
LÄS MER