Sök

Ida Östensson: “Så bygger du in jämlikhet i din affärsmodell”

How to jämställdhet

Foto: TT och Kristina Wicksell.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Här är några tips på hur företag kan tänka och agera efter de berättelser som kommit fram i Metoo-kampanjen.

Den #Metoo-kampanj som pågått de senaste veckorna visar att sexuella trakasserier och tystnadskultur existerar i alla branscher. På Breakit har bland annat 24 kvinnor vittnat om hur det är att vara kvinna inom tech och deras berättelser är starka. Men vad händer nu? Hur går man vidare med informationen som kommit fram?

Jämlikhetsprofilen Ida Östensson föreläser om vikten av att bygga in jämlikhet i affärsmodellen för att vara ett attraktivt företag för både anställda och kunder. Hon har grundat stiftelsen Make Equal som arbetar med metoder för ökad jämlikhet i bland annat näringslivet. Den 28 november arrangeras en stor meetup i Bonnierhuset som handlar om att skapa en trygg och jämställd arbetsplats. Över 100 företag är inbjudna.

Här är Ida Östenssons tips på hur företag kan tänka och agera, efter de berättelser som kommit fram i Metoo-kampanjen.

Steg 1: Kartlägg och ta tempen på din arbetsplats

“Det är uppenbart att chefer och ledningsgrupper inte har koll på trakasserier och diskriminering. Vi har tagit fram ett speciellt enkätverktyg, där vi frågar specifikt om just sexuella trakasserier. Det är inte så många arbetsplatser som har med den frågan i medarbetarundersökningar, kanske vill man inte få reda på allt eller så är man helt enkelt naiv och tänker att det inte sker på ens egen arbetsplats”.

Steg 2: Ta fram egna policydokument

“Med utgångspunkt från kartläggningen så är det viktigt att sätta mål och åtgärder som även tar upp sexuella trakasserier där man skriver hur man ska jobba främjande, förebyggande och åtgärdande. Rutiner för hur man jobbar mot sexuella trakasserier måste vara synliga och handfasta – inte bara bestå av ord. Det ska klart framgå vem man kan kontakta om man är utsatt och vad som händer om man utsätter andra. Sätt gärna upp policydokumentet på väggen så att det är synligt”.  

Steg 3: Utbilda personalen

“Hela Metoo är en folkbildande rörelse och en kompetensfråga. Männen börjar vakna och förstå att de kanske inte ska dra det där dåliga skämtet eller kommentera kollegans nya kjol. Som en del i vår tjänst jämlikhetscertifiering så åker vi ut till företag och lever med verksamheten på plats för att få ett helhetsintryck och kunna fånga upp jargonger som inte kommer fram i enkäter”.

Make Equal jobbar inte bara med sexuella trakasserier utan med jämlikhet i ett bredare perspektiv. På stiftelsens sajt kan man läsa en sammanfattning av den så kallade Jämlikhetseffekten. Det är en metod som tagits fram för att hjälpa organisationer och företag att nå och inkludera målgrupper som de har svårt att nå.

Här är några exempel:

#Många verksamheter har ofta olika typer av hinder som gör att vissa personer har lättare att skapa och behålla ett engagemang jämfört med andra. Det kan till exempel handla om otillgänglighet för personer med funktionsnedsättningar eller att språket som används inom organisationen är onödigt komplicerat språk.

# Man bör som chef fråga sig vad det finns för rutiner för att introducera ny personal i verksamheten samt hur man bör jobba för att stärka teamkänslan på arbetsplatsen.

# Ett företags marknadsföring kan vara kodad på olika sätt, genom färger, typsnitt och hur verksamheten beskrivs – vilket också lockar samma målgrupp och eventuellt gör att man missar andra.

Intresserad att läsa mer? Kolla in Make Equals hemsida.

Missa heller inte vår artikel med 6 handfasta råd för att förebygga sexism på arbetsplatsen.

Läs mer