Sök

Wahlgren och Wistams lyssnarsiffror tokdök: ”Visade sig inte stämma”

AcastLibsynPoddar

Sofia Wistam och Pernilla Wahlgren har en podd ihop. Foto: Henrik Montgomery samt Fredrik Sandberg/TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam stoltserade med 400.000 lyssnare på sin podd.
Men när den flyttades från Libsyn till Acast rasade siffrorna.

Poddar världen över, även svenska stjärnpoddare, har under hösten fått se sina nedladdningssiffror falla.

Orsaken? Världens största oberoende hostingplattform Libsyn har, efter påtryckningar från branschorganisationen IAB, tvättat sin data.

Budskapet från Libsyn är enkelt: Glöm siffrorna som ni fick före den 18 september. De stämde inte. Den publiken fanns inte.

I slutet av året väntas ytterligare en uppdatering för att leva upp till kraven som ställs i IAB:s rekommendationer för poddmätningar. Siffrorna kan då sjunka än mer.

Så hur slår rensningen mot den svenska poddeliten? Klart är att aktörer som har egna appar och plattformar (exempelvis de kommersiella radiojättarna, Sveriges Radio och Acast) hela tiden kunnat ha bättre koll på sina siffor.

Men poddare som Alex & Sigge samt Wahlgren och Wistam har lutat sig mot Libsyns siffror, i brist på annat. Just podduon Wahlgren och Wistam är ett intressant studieobjekt för att förstå förändringen.

När podden låg hos Libsyn hade man omkring 400.000 nedladdningar per avsnitt. Det tolkades som att podden hade omkring 400.000 lyssnare, vilket också kommunicerades externt.

I augusti, alltså före Libsyns statistiköversyn, bytte podden plattform till Acast.

”Vi utgick tidigare från siffrorna i Libsyn, men de visade sig inte stämma. Sedan i augusti har vi korrekta siffror och kommunicerar att Wahlgren & Wistam har 80.000 lyssnare per vecka”, säger Emilia Löf Karlsson, ansvarig för kommunikation och sponsorskap för podden.

Wahlgren & Wistam är nu en av de poddar som redovisar sina siffror öppet i Sveriges Annonsörers nya mätning Poddindex. Där redovisas en räckvidd (det måttet som kommer närmast faktiska unika lyssnare) på 80.000 i veckan. Antalet lyssningar ligger på omkring 200.000.

Det innebär att hälften av lyssningarna försvann, sett till de tidigare nedladdningssifforna. Sett till antalet lyssnare försvann hela tre fjärdedelar när korrekta siffror fanns att tillgå.

Det är dock inget som oroar Emilia Karlsson Löf.

”Vi värnar om våra fleråriga relationer till våra sponsorer, och det är viktigt att de får korrekta siffror. Därför är vi glada över att det kommer ett gemensamt mått i Poddindex”, säger hon och tillägger:

”Även efter att vi har reglerat räknesättet till den gemensamma valutan Poddindex är vi en av Sveriges största podcasts, vilket vi är oerhört stolta över. Det det är ju ett faktum att alla podcasts har upp- och nedgångar under ett år, få lyssnarsiffror är konstanta. Just nu ligger vi på 80.000 i veckan och vi är ändå Sveriges största kvinnliga podcast inom vårt segment”.

Ett flertal stora poddar står utanför Poddindex, vilket beror på de tekniska krav som Sveriges Annonsörer ställer på de som ska vara med. Aktörer som Panc Media och Perfect Day Media väntar på att branscorganisationen IAB ska införa en global standard för podcastmätningar som Libsyn kan leva upp till.

Läs mer