Sök

Hon är HR-chefen som trivs bättre på startupscenen än i storbolagen

Truecaller

Foto: Pressbild Truecaller

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Hon har gått från att hjälpa storföretag att skära ned till att nu anställa fler än 100 personer i ett av Sveriges snabbast växande startups. Möt Anna Fredrixon, HR-chef på bolaget bakom världens största telefonbok i mobilen – Truecaller.

Efter sju år som konsult på Capgemini kände Anna Fredrixon att hon ville göra någonting annat. Exakt vad visste hon inte – men hon visste att hon ville till ett ungt tillväxtbolag som skapade något nytt istället för att komma in som en konsult och effektivisera verksamheter.

“Att vara konsult är otroligt lärorikt för att lära sig hantverket, men du blir trött på jättebolagen. De har extremt långa beslutsprocesser och allt tar tid. När du kommer in som konsult är det inte heller ditt eget bolag så du ger råd och sen vet du inte om de kommer följa det. Att vara med och utveckla något som du vet kommer att leva vidare och som du själv kommer att leva med är en helt annan känsla”, säger Anna Fredrixon.

När hon skrev på kontraktet med telefonboksappen Truecaller, som ligger bakom världens största telefonbok i mobilen, hade företaget 12 personer anställda.

Drygt två år senare är det 80 personer som arbetar heltid på företaget – med ytterligare 35 personer är anställda på deltid.

“Nu har vi precis expanderat kontoret till det dubbla. Innan satt vi väldigt trångt. Skrivbord i lobbyn och möten på terassen. Det är livligt och rörigt, men dynamiskt. Det är roligare att vi växer och sitter trångt än tvärtom”, säger Anna Fredrixon.

Från första början har företaget medvetet haft som policy att anställa efter kompetens och talang snarare än utbildning.

“Grundarnas föräldrar har själva flytt hit från andra länder och vet hur svårt det kan vara att komma in på arbetsmarknaden om du till exempel inte kan svenska. Jag har ju jobbat i en väldigt homogen arbetsgrupp på Capgemini där alla kom från nästan samma ställe, hade gått i samma skolor och hade föräldrar som jobbade med samma sak. "

"Jag har sett baksidan av det och var sugen på att skapa en mer dynamisk arbetsplats."

Anna Fredrixon säger att den attityden i kombination med bristen på utvecklare i Sverige har visat sig vara lyckosam för ett bolag som Truecaller.

“Det har blivit lite av vårt signum. Förutom att alla vi anställer är duktiga så kan en person som till exempel kommer från Sri Lanka lära oss om den marknaden och kultren när vi ska gå in där”.

Hon betonar att det aldrig har varit några problem att samla över 30 nationaliteter på ett ställe och ha engelska som huvudspråk. Svårigheterna kommer först i de praktiska momenten som följer på att anställa någon från ett annat land.

Hon nämner bland annat de rekryteringsproblem som Breakit tidigare har granskat.

“Det blir lite mer jobb med saker som ska lösas med Skatteverket och Migrationsverket. Jag tänker inte prata om Migrationsverket igen, men där finns det inga genvägar utan vi använder en certifierad partner. Andra myndigheter är väldigt hjälpsamma”, säger Anna Fredrixon.

Hon tar också upp bostadsbristen som gör det svårare för dem att växa i Stockholm. Truecaller tar idag hjälp av en bostadsförmedling och hyr därefter ut lägenheter åt sina anställda.

Bostadsfrångan är ett problem för hela Stockholm som många startups och tech-bolag engagerat sig i.

“Att bli involverad i politiska debatter är också en stor skillnad mellan att vara konsult och att vara på en startup. Det blir extremt frustrerande ibland men det är samtidigt väldigt kul”, säger Anna Fredrixon.

Hon tror att den hajp som startupscenen i Stockholm har upplevt de senaste åren kommer att fortsätta.

“Vi är inne i en positiv spiral, men självklart så lever i en global värld och händer det något någon annanstans så påverkar även oss i Stockholm. Men det finns en härlig och positiv attityd. Olika företag känner att de kan ta risker och hjälpa varandra även om vi konkurrerar om anställda. Inflöde av riskkapital har ökat i Stockholm och vi kan satsa på saker som vi kanske inte hade vågat annars."

Truecallers senaste satsning är att etablera sig i USA och bolaget har redan öppnat upp ett nytt kontor där. I Sverige har de även anställt en ny rekryteringschef som enbart ska jobba med nyanställningar.

För Anna Fredrixon kommer den snabba expanderingen framför allt att kretsa kring att bibehålla de gamla värderingarna och arbetssätten. En utmaning i ett Truecaller som ständigt blir en allt större och mer global organisation.

“Vi i ledningsgruppen måste jobba nära varandra för att hitta en egen ledarskapsstil. Vi måste skapa ett effektivt sätt att jobba och det ställer väldigt höga krav, men det är också oerhört roligt. Att bygga något ger en otrolig arbetsglädje”, säger Anna Fredrixon.

När vi gör intervjun har Anna Fredrixon semester. Om några veckor ska hon föda sitt tredje barn och därefter gå på föräldraledighet.

“Vi vill ha den typ av företagskultur där du både ska kunna ha familj och jobba. Det går att hitta sätt att styra sin tid så att det fungerar. Det finns mycket du kan göra via mejl och chatt, utmaningen ligger i att själv sätta gränser. Om du brinner för det du gör så är det lätt att slukas upp och det gäller att ha bra förebilder som säger att nu är det familjen och semester.  Då skapar du den typen av kultur."

Fakta om Anna Fredrixon

Ålder: 36

 

Uppvuxen: Halmstad

Bor: Saltsjö-Duvnäs

Familj: Man och två, snart tre barn.

Karriär i korthet: Stipendiat på handelskammaren i London, Online Marketing Manager på Stenaline, Management konsult på Cap Gemini consulting i sju år tills hon började på Truecaller.

Jobbar bäst: Jag är morgonmänniska och jobbar bäst i röriga, högljudda och kreativa omgivningar. Jag får mycket inspiration när jag reser eller sitter och pratar med någon. Just vid de tillfällen då jag inte är i jobbmode kommer saker till mig.

Den perfekta dagen: En solig sommardag då vi är ute och leker med barnen och avslutar med en grillmiddag med vänner och barn.

Favoritapp: Truecaller använder jag hela tiden, såklart. Instagram använder jag ofta och bloglovin följer jag bloggar på. Pinterest och Linkedin använder jag hela tiden. Jag har Any.do för listor som ska göras och Spotify är ständigt på. Jag använder många appar, jag älskar appar. Det är alltid någon som har laddat ner en ny som jag får tips om. Nu när jag har varit gravid har jag haft en gravidapp, det kommer jag inte att ha sen.

Läs mer