Amazon till Sverige – ett hot eller en möjlighet för e-handlare?

Breakit - Amazon till Sverige – ett hot eller en möjlighet för e-handlare?
Breakit
Breakit

Jätten Amazon är på väg att etablera sig på den svenska marknaden – och svenska företag undrar om de ska haka på eller inte.
Historien visar att det finns anledning till oro, skriver Arash Gilan i en gästkrönika.

Breakit
Breakit

Det råder ingen tvekan om att Amazons intåg i Sverige kommer att skaka nordisk e-handel i dess grundvalar. Huruvida man som e-handlare bör satsa på att sälja via Amazon eller inte har redan blivit en het fråga, innan jätten ens officiellt hunnit lansera.

Den svenska giganten Ikea, som länge har legat efter med sin digitala strategi och e-handel, tycks dock redan ha bestämt hur de ska göra. Deras avtal om att sälja sina varor via Amazons marknadsplats är ett historiskt beslut. Att de nu vänder sig till Amazon är deras sätt att möta den allt tuffare konkurrensen på nätet i Sverige.

Men jag är skeptisk till om det här är rätt väg att gå och vill påvisa några av riskerna. Jag tror nämligen att det kan vara direkt farligt att vända sig till Amazon i hopp om att de är den stora frälsaren. Inte minst för en gigantisk aktör som Ikea.

Mina tankar förs direkt till den olyckliga resa som Toys R Us har gjort.

1999 var Toys R Us på topp. Det stora leksaksföretaget var överbelastat med onlinebeställningar, så till den milda grad att de halkade efter med sina leveranser. I februari 2000 investerade japanska SoftBank 60 miljoner dollar i företaget och några månader senare offentliggjordes det att de skrivit på ett 10-årigt kontrakt med Amazon, med målet att sälja rekordmycket leksaker online.

Men det gick inte riktigt som planerat.

Amazon, som alltså hade lovat att endast sälja Toys R Us-leksaker på sin sajt, började sakta men säkert sälja andra leksakstillverkares produkter. Det accepterade inte Toys R Us som i maj 2004 stämde sin nyfunna partner. Tre år senare, efter en lång kamp, vann de i rätten och Amazon gick med på att betala 51 miljoner dollar till leksaksföretaget.

De här åren slog – trots vinsten i rätten – hårt mot Toys R Us. Idag löper bolaget stor risk att gå i konkurs. Bolaget är bankrutt, med skulder upp över öronen. Det handlar om omkring 400 miljoner dollar rapporterar Quartz.

Varför?

Kontraktet med Amazon blev ett fängelse, en plats där den interna utvecklingen av Toys R Us egen e-handel totalt stagnerade. Man tappade kontakten med sina kunder och hade svårt att återhämta sig. Kontraktet blev början på slutet för leksaksjätten. 

Även Borders Group Inc, USA:s näst största försäljare av böcker, har gått i kras på ett liknande sätt. I spillrorna finns runt 10.000 anställda utan jobb. Orsaken? Ett kontrakt med Amazon. Åtminstone om du frågar Howard Davidowitz:

"I think the biggest thing Borders did wrong is when they turned over their online business to Amazon. That move finished them off because they gave away the future”, sa han enligt Yahoo Finance.

Så hur tänker nu Ikea och andra aktörer när de sätter sitt hopp till Amazon?

Jag personligen tror att Amazon kan vara ett riskfyllt alternativ. Faran med att outsourca e-handeln är, som historien visat, att efter ett potentiellt misslyckat samarbete stå kvar ensam med en outvecklad egen e-handel. Vilket kan få ödesdigra konsekvenser för hela verksamheten.

Amazon må se ut som en frälsare som löser alla problem men kan likväl vara en ulv i fårakläder.

Arash Gilan
VD och medgrundare till digitala byrån Viva Media och författare till "Get Digital– or die trying"

Läs fler artiklar
LÄS MER