Sök

Spelutvecklaren Starbreeze gör förlust på 39 miljoner kronor

StarbreezeSpelutveckling

Bo Andersson Klint, vd på Starbreeze.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Satsning på spelutveckling tyngde bolaget under kvartalet.

Omsättningen uppgick till 77,7 miljoner kronor. Rensat för en engångsintäkt förra året innebär det en ökning med 11 procent.

Rörelseresultatet för spelutvecklaren landade på samtidigt på -39 miljoner kronor – en kraftig försämring jämfört med fjolårets kvartal, då vinsten låg på strax över 11 miljoner.

I ett pressmeddelande säger vd Bo Andersson Klint att en tung satsning på spelutveckling har gjort att kostnaderna ökat under kvartalet.

"Vi befinner oss i en expansiv fas med satsningar inom alla affärsområden, vilket påverkar lönsamheten på kort sikt. Vi gör satsningarna för att ta Starbreeze till nästa nivå, med målet att nå intäkter om minst 2 miljarder kronor redan år 2020".

Starbreeze har de senaste åren satsat allt hårdare på VR-teknik. Bolaget har bland annat köpt en VR-studio och satsat på spelet Payday2 för VR.

I rapporten försvarar Starbreeze sin satsning, och menar att tekniken är här för att stanna.

“Starbreeze är fortsatt helt committade till sin expansion inom virtuell verklighet”.

Det framgår även att Dubai-projektet, ett nytt VR-center som Starbreeze är huvudleverantör till, närmar sig lansering. Bolaget kommer att att ha med sju VR-upplevelser från start.

Av Starbreeze nettoomsättning på 78 miljoner kronor i det tredje kvartalet stod Payday för drygt 24 miljoner och Dead by Daylight för drygt 47 miljoner.

Läs mer