Mobilspel gav Tencent en kanonrapport

Finwire / Breakit

Har nästan en miljard spelare – gjorde en vinst på över 20 miljarder kronor.

Kinesiska internetgiganten Tencent slog återigen förväntningarna när rapporten för det tredje kvartalet presenterades på onsdagen. Resultatet drevs på framför allt av mobil- och pc-spel, betalningstjänster, digitalt innehåll och annonser, konstaterar Tencent.

Intäkterna ökade 61 procent till 65,2 miljarder yuan, vilket var högre än 61 miljarder som väntades enligt Bloomberg analytikerkonsensus.

Nettovinsten ökade 45 procent till 17 miljarder yuan, motsvarande 2,7 miljarder dollar eller över 21 miljarder kronor. Det kan jämföras med 15,8 miljarder yuan som analytikerna väntat sig.

Tencent får majoriteten av sina intäkter från att distribuera spel och annonser genom sina populära sociala appar så som Wiexin och WeChat. De båda tjänsterna var i slutet av september uppe i 980 miljoner månatligt aktiva användare, en ökning med 1,8 procent i kvartalstakt och 15,8 procent i årstakt.

Intäkterna från onlinespel steg med 13 procent under det tredje kvartalet till 26,84 miljarder yuan. PC-spel ökade samtidigt 27 procent till 14,6 miljarder yuan. Intäkterna från sociala medier var 56 procent högre och uppgick till 15,28 miljarder yuan medan annonsintäkterna steg 48 procent till 11,04 miljarder yuan.

Tencent har gått som en raket på Hongkongbörsen i år och är upp runt 100 procent.

Läs fler artiklar
LÄS MER