United Screens når drömgräns – men tillväxtraketen saktar in

Breakit - United Screens når drömgräns – men tillväxtraketen saktar in
Malte Andreasson och Natalie Tideström Heidmark. Foto: Erik Wisterberg.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Det tog fyra år. Nu spränger Youtube-nätverket United Screens 100-miljonersvallen.
Samtidigt minskar tillväxten, kan Breakit berätta.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Mediebranschen satte kollektivt morgonkaffet i halsen när det blev känt att Stina Bergfors lämnade toppjobbet på Google för att istället starta ett renodlat Youtube-bolag.

Drygt fyra år senare är det annat ljud i skällan. Youtube har etablerat sig som en mycket farlig konkurrent till tv-jättarna. Det är på allvar nu.

27 procent av internetanvändarna tittar på Youtube varje dag. Bland 12-15-åringarna är siffran hela 86 procent. Allt enligt studien Svenskarna och Internet.

Malte Andreasson är den ende av de fyra grundarna som jobbar kvar operativt i United Screens, även om Stina Bergfors är kvar i ledningsgrupp och styrelse.

Han visar glatt runt i bolagets källarlokaler på Kammakargatan i centrala Stockholm. Bröderna Norberg – doun som gör omåttligt populära parodier på Melodifestivalens bidrag, sitter i ett hörn. I United Screens ”creator studio” håller ett par unga kreatörer på att spela in nästa klipp till sin kanal.

I dagsläget har bolaget runt 500 profiler i sitt stall. Företaget kallar sig inte längre för ett Youtubenätverk – utan för ett techbaserat mediehus.

”Vi passerar nu två milstolpar, som vi har siktat på sedan vi startade bolaget. Vi passerar 100 miljoner kronor i omsättning på årsbasis i år, och har precis nått 500 miljoner visningar i månaden”, säger Malte Andreasson, vd för United Screens.

Resultatet ser ut att bli i nivå med 2016, vilket innebär en mindre förlust på omkring 2 miljoner kronor.

”Detta är inte en mogen marknad, så det vore hål i huvudet att sikta på lönsamhet nu. Allt handlar om att etablera en marknadsledande position”, säger Malte Andreasson.

United Screens kommersiella chef Natalie Tideström Heidmark fyller i.

”Det läggs över 5 miljarder kronor årligen på reklam i svenska linjär-tv-kanaler. Det finns en otrolig potential framöver”, säger hon.

United Screens siffror kan tolkas på två sätt. Det är onekligen en framgång att ha nått 100 miljoner i omsättning på mindre än fem år. Men samtidigt innebär en omsättning på 100 miljoner kronor att tillväxten saktar in. 2016 var tillväxten 46 procent. I år ser det ut att bli mindre än 30 procent. Detta på en marknad som uppvisar mycket stark tillväxt i form av ökat tittande.

Malte Andreasson menar att det är naturligt att tillväxttalen minskar.

”När man startar från noll så blir procenten väldigt höga de första åren”, säger han.

En annan faktor är annonsmarknadens tröghet.

”Medier är enkla på så sätt att reklaminvesteringarna alltid går i den riktning som publiken går, och den går hitåt. Sedan tar det jättelång tid för marknaden att flytta pengarna”, säger Malte Andreasson.

Vad omsätter ni om fem år?

”Jättemycket mer än i dag, mer än många av dagens tv-kanaler kommer att göra då skulle jag säga. Men det kan hända mycket längs med vägen”.

Det innebär att United Screens siktar på intäkter på över en halv miljard kronor.

Bolaget får idag omkring 60 procent av sina intäkter från reklam i bolagets premiumnätverk. Där kan annonsörer som vill visa sin reklamfilm helt enkelt köpa utrymma hos United Screens profiler. Resten kommer från branded content-samarbeten, mer djupgående samarbeten mellan profiler och annonsörer.

Ofta utmålas Splay som United Screens stora huvudkonkurrent. Splay är en del av den börsnoterade mediejätten MTG, så bolaget kan inte dela med sig av några siffror för 2017 i nuläget. 

”Våra riktiga konkurrenter är de traditionella medierna. Det är inte Splays pengar vi vill åt, de är mer som en kollega än en konkurrent”, säger Malte Andreasson. 

På ett plan går de dock nos mot nos. De slåss om samma talanger, ett värvningskrig som kan bli kostsamt. I nuläget är United Screens standardkontrakt att profilen får 80 procent av reklamintäkterna. Men allt är en fråga om förhandling från fall till fall.

”Det gäller att vara den bästa partnern, där det lönar sig mest att vara”, konstaterar Malte Andreasson.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel