Taxiapptjänster som Uber kommer att ha en negativ inverkan på bilförsäljningen i framtiden, enligt en studie från IHS Markit. Det rapporterar Bloomberg News.
Det är det växande antalet konsumenter som vänder sig mot taxiapptjänster i delade bilar som kommer att ligga till grund för den svaga bilförsäljningen.
Även om industrin för taxiapptjänster kommer att innebära köp av tio miljoner bilar år 2040 kommer det inte att vara tillräckligt för att väga upp för de konsumenter som avstår bilköp.
”En stor bilparadox - där fler reser med bil än någonsin tidigare, men där färre bilar kommer att behövas av individer - kommer att definiera kvaliteten för den nya framtidens bilar", sade Daniel Yergin, vice ordförande i IHS Markit.
Hårdast drabbade av utvecklingen förväntas lätta kommersiella fordon bli. Under 2017 köpte taxiapptjänsterna cirka 300 000 bilar.
Taxiapptjänster som Uber kommer minska bilförsäljningen
Fler åker bil – men i färre bilar. Det är framtiden visar en ny studie.
Läs mer