Sök

Svenska Vidispine köps av tyska jätten Bertelsmann-Arvato

VidispineVideoUppköp

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Tyska Bonnier", Bertelsmann-Arvato, köper upp svenska Vidispine som byggt en plattform som hjälper företag med videolösningar.
"Vi måste ta möjligheten", säger medgrundaren Erik Åhlin.


För åtta år sedan grundade Erik Åhlin och Isak Jonsson företaget Vidispine. Tjänsten förser kunderna med ett API, ett form av programmeringsspråk, som gör att de kan bygga avancerade videolösningar i molnet.

Genom Vidispine får kunderna en plattform som gör det lätt att hantera, lagra och skapa video som exempelvis bildanalyser, undertexter och videospår.  

”Vi löser svåra problem som olika videoformat, datahantering i video och big data i molnet. Så att de kan bygga skalbara lösningar på det”, förklarar medgrundaren Erik Åhlin.

I dag är runt 150 globala kunder knutna till tjänsten. Bland de större aktörerna återfinns brittiska aktörer som tidningen The Guardian och den privata tv-kanalen ITV. I Sverige använder bland annat Allsvenskan Vidispine genom lösningen ArenaPlay. 

Under förra året omsatte Vidispine 17,8 miljoner kronor med en vinst på 5,6 miljoner kronor. 

Nu har grundarna sålt hela sitt bolag till tyska Arvato Systems, en del av Bertelsmann.

"De är som en tysk Bonnier fast i större skala. De äger tv-stationer, tidningar, förlag och har även ett IT-bolag, Arvato Systems, som storsatsar på moln", säger Erik Åhlin.

Han vill inte avslöja prislappen på affären men uppger sig vara "nöjd":

"Det är ingen miljardaffär, men det är vettiga multiplar".

Erik Åhlin har noterat att intresset för Vidispines lösningar ökat, vilket gör att de valt att sälja för att få en partner som kan hjälpa företaget att växla upp. I dag arbetar 23 personer inom företaget vars verksamhet fortsätter som vanligt med den nya ägaren. 

"Det här marknadsfönstret kommer inte att vara för evigt, och vi måste ta möjligheten. Nu kan vi verkligen fokusera på marknadstillväxt, rekrytera före kurvan och leverera till fler kunder". 

Grundaren uppger att företaget tidigare uppvaktats av flera investerare, men valt att tacka nej till riskkapital.

"Vi hamnade mellan sådd- och A-runda. Det blev för lite pengar eller för mycket utspädning. Det har också varit lite svårt att förklara för investerarna vad vi gör".   

I år räknar företaget med att omsätta närmare 20 miljoner kronor med en lägre vinst än 2016. Erik Åhlin förklarar att ökade investeringar sannolikt kommer att resultera i ett minusresultat under 2018.

"Vi investerar tillsammans med Bertelsmann-Arvato tills vi når den skala vi vill för att sedan snabbt bli lönsamma igen".

Samtidigt siktar Vidispine på att mångdubbla omsättning till 2019.

Grundaren ser ingen tydlig konkurrent på banan med flaggar för att de amerikanska jättarna kan sätta käppar i hjulen.

"Det jag sneglar på är om Microsoft skulle göra något liknande, möjligen Dropbox eller någon annan som också har molnbaserade saas-lösningar." 

Målsättningen förblir densamma; att vara det självklara valet för programmeringsspråk för video i molnet.

"Vi tycker att det skulle vara coolt med ett europeiskt mjukvaruhus som blir standard för videoinnovation, att skapa en europeisk jätte", säger Erik Åhlin.

Läs mer