Spelbolaget Paradox ökar omsättningen – men Wester är självkritisk

Breakit - Spelbolaget Paradox ökar omsättningen – men Wester är självkritisk
Fredrik Wester, vd på Paradox. Foto: Press
Jon Wahlqvist
Jon Wahlqvist
14 nov 2017, kl 08:14

Den svenska speltillverkaren Paradox ökar omsättningen – men tvingas skjuta upp en spellansering.
"Endast ett nytt spel per år är inte bra nog", skriver Fredrik Wester i den färska kvartalsrapporten.
Bolaget föll med 6 procent när börsen öppnade på tisdagsmorgonen.

Jon Wahlqvist
Jon Wahlqvist
14 nov 2017, kl 08:14

De nya siffrorna för tredje kvartalet visar att det svenska spelbolaget Paradox fortsätter att växa. Omsättningen uppgick till 180,7 miljoner kronor (127,2), en ökning med 42 procent mot föregående år. Samtidigt minskar rörelseresultatet något, till 52,9 miljoner kronor från tidigare 54,6.

Rörelsemarginalen landade på 29 procent. 

"Denna är bra, men betydligt lägre än motsvarande kvartal förra året, i huvudsak beroende på negativa valutakursdifferenser, nedskrivningar av ett ännu inte annonserat projekt samt ökade royaltybetalningar. Kvartalet är ännu ett exempel på att vissa kvartal kommer att se bättre ut än andra i den löpande verksamheten", skriver bolagets grundare och vd Fredrik Wester i rapporten.

I rapporten konstaterar Fredrik Wester att Paradox endast har släppt en fullpris-release till PC hittills under 2017, men att expansioner av tidigare spel gått bra. 

"Trots det kan vi inte ge oss själva godkänt för vad vi gjort hittills under 2017. Endast ett nytt spel per år är inte bra nog."

"Bakgrunden till att vi bara släpper ett spel under 2017 är att vi för ett par år sedan fattade beslut om att förbättra produktkvaliteten på våra spel. Beslut som fick effekten att vi i viss mån ströp vår produktion genom att koncentrera och begränsa den."

Bolaget meddelar samtidigt att nya spelet Battletech kommer att skjutas upp till 2018.

"Det verkar ha tagits emot positivt av spelarna och marknaden väntar med spänning på spelet. Även om det givetvis bär oss emot att senarelägga ett spelsläpp, är det något vi accepterar när det är affärsmässigt klokt på grund av kvalitetsskäl."

Direkt när börsen öppnade på tisdagsmorgonen föll Paradox med sex procent.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel