Robin Good vill bli den svenska näthandelns Robin Hood

Breakit - Robin Good vill bli den svenska näthandelns Robin Hood
Robin good-medgrundarna Jezper Söderlund, Johan Larsson och Marcus Runmalm.
Gustaf Rosensköld
Gustaf Rosensköld
Reporter

Ska hjälpa dig hjälpa andra – när du shoppar.

Gustaf Rosensköld
Gustaf Rosensköld
Reporter

Från Göteborgsstartupens sajt Robin good kan besökaren klicka sig vidare till nätbutiker som Cdon och Hotels.com, en manöver som gör att några procent av köpet skänks vidare till välgörenhet.

Idén påminner bland annat om nätjätten Amazons tjänst Smile.

”Min pitch när jag träffar någon som undrar är att det är en shoppingportal där du kan hitta saker du ändå tänkt köpa och få gratis välgörenhet på köpet”, säger medgrundaren Marcus Runmalm, som tillsammans med Jezper Söderlund och Johan Larsson började spåna på tjänsten för något år sedan.

”Hemligheten” bakom upplägget stavas affiliate-marknadsföring.

Bakom kulisserna fungerar sajten Robin good nämligen som i stort sett vilken nyhetswebb eller rabattkodsajt som helst. Genom att vara ansluten till annonsnätverk får startupen provision när en kund de slussat vidare till en e-handlare köper något – pengar som Robin good i sin tur skickar vidare till den välgörenhetsorganisation som besökaren valt.

Modellen innebär att de inte behöver bygga in någon egen teknik på e-handlarnas sajter – eller ha uttalade samarbeten med välgörenhetsorganisationer.

”Vi såg att det här var den bästa vägen framåt för att få in så mycket pengar som möjligt”, säger Marcus Runmalm, som menar att skalbarheten är god.

Samtidigt finns en stor utmaning: att få köpsugna konsumenter att faktiskt ta omvägen via tjänsten.

”Det blir ett lite lustigt problem. Ofta behöver man övertyga folk om att använda en tjänst eller köpa en produkt, medan 99 procent av alla vi berättar för tycker det är en superidé och vill använda oss. Vår utmaning handlar i stället om att få människor att komma ihåg oss när de ska köpa något”, säger Marcus Runmalm.

”Klassisk marknadsföring” kan bli en av nycklarna för att lyckas med just det, spår han.

”Vi jobbar också med tekniska lösningar som gör att man kan bli påmind i sin webbläsare – ’Hej, nu är du inne på Tele 2, du vet väl att 125 kronor av ditt köp skulle kunna gå till välgörenhet om du klickar på den här knappen’”, säger Marcus Runmalm, som berättar att också en app är på gång.

I dagsläget skickar startupen vidare hälften av provisionen som användarnas e-handelsköp genererar. Resten går till bland annat serverkostnader och att skatta på de insamlade pengarna, uppger Marcus Runmalm.

”Slutmålet är att kunna skänka hundra procent och driva vår business på andra sätt, till exempel genom att företagen köper extra exponering.”

Hittills har sajten kostat trion runt 25.000 kronor att snickra ihop. Arbetet sker under kvällar och helger och vid sidan av andra jobb. Marcus Runmalm – som tillsammans med de andra grundarna hoppas kunna göra Robin good till ett heltidsprojekt – utesluter inte möjligheten att få ordentlig fart på verksamheten med hjälp av externt kapital.

”Men de planerna är fortfarande i sin linda. Vi tycker fortfarande det så himla kul att bara sitta ner tillsammans och realisera idéer.”

I skrivande stund har de skrapat ihop strax under 6.000 kronor till välgörande ändamål. Men ambitionerna är höga. Marcus Runmalm konstaterar att några promille av svenskarnas e-handelsköp skulle räcka långt.

”Att vi skulle kunna generera flera miljoner per år till välgörenhet tror jag absolut inte är någon omöjlighet – och det är ju det vi vill uppnå. Vi vill att det här ska göra skillnad på riktigt.”

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel