Här är allt du behöver om fenomenet Musical.ly

Breakit - Här är allt du behöver om fenomenet Musical.ly
Foto: Istockphoto.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Tonåringarnas favoritapp har sålts – men vad innebär det? Här kommer svar på ett antal frågor som kan få dig att låta smart på helgens middag.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Fredagen inleddes med en jätteaffär i sociala medier-världen. Appen Musical.ly, som låter folk bli rockstjärnor genom att mima, säljs till kinsesiska Bytedance för mellan 6,7-8 miljarder svenska kronor.

Känner du inte till appen? Du behöver knappast skämmas, jämfört med Snapchat, Instagram och Facebook så är plattformen något av en doldis.

Vad är det exakt?

“Musical.ly är en social medieplattform för att skapa, dela och upptäcka korta musikvideos”. Användarna kan filma sig själva i max femton sekunder, gärna mimande eller dansande till ett musikklipp.

Hur stort är det egentligen?

Musical.ly grundades 2014 i Shanghai av Alex Zhu och Yang Luyu och har sitt huvudkontor i Shanghai. Tjänsten uppges ha 60 miljoner aktiva användare i månaden och 12 miljoner klipp laddas upp varje dag. Förra året tog Musical.ly in 100 miljoner dollar i riskkapital och värderades till 500 miljoner dollar, alltså 4 miljarder svenska kronor.

Vem använder appen?

Det här är framförallt en tjänst som lite äldre barn och tonåringar älskar. Så är du 20 + så är det inte så konstigt om du inte känner till den. Appen har passerat obemärkt i mångas flöden och få medier har ens rapporterat om fenomenet.

Hur stort är Musical.ly i Sverige?

Det är oklart hur många svenskar som använder appen men det är garanterat många. I maj i år skrev Emanuel Karlsten en krönika på Breakit där han radade upp de tre största Musical.ly-stjärnorna i Sverige. Den populäraste av dem, Amanda Edmundsson, har ungefär 1,19 miljoner fans. Enligt Emanuel Karlstens källor kan det kosta hundratusentals kronor att köpa medieutrymme hos de största svenska Musical.ly-stjärnorna.

Vad handlade samarbetet med Apple Music om?

I april i år ersatte Apple Music brittiska 7digital som musikleverantör åt Musical.ly. Upplägget innebar att musikappen kunde expandera från 30 till 120 länder eftersom Apples musikkatalog är tillgänglig i så många fler länder. I gengäld kan den amerikanska techjätten räkna med marknadsföringshjälp. Däremot är det ju inte Apple som förvärvat det kinesiska bolaget utan kinesiska Bytedance.

Varför vill Bytedance köpa Musical.ly?

Bytedance står bakom nyhetsplattformen Toutiao, som är en av Kinas hetaste techstartups. Bolaget värderades till över 20 miljarder dollar i en runda tidigare i år. Reuters spekulerar i att affären kan hjälpa Toutiao, som har över 120 miljoner dagliga användare i främst Kina, att nå marknader utanför Kina.

Varför vill Musical.ly bli uppköpta av Bytesdance?

Att affären görs bara tre år efter lanseringen kan tyda på att ägarna bedömer att tillväxtkurvan har börjat plana ut.

Bolaget säger att antalet användare är 60 miljoner men journalisten Peter Kafka på techsajten Recode skriver: “Jag har hört att de flesta förvärvades under de två första åren och att plattformen inte har lyckats expandera vidare efter det”.

Vi får väl se om den här affären blir vändningen för Musical.ly

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel