Barnens favorit-app Musical.ly säljs – här är prislappen

Breakit - Barnens favorit-app Musical.ly säljs – här är prislappen
Svenska stjärnor på Musical.ly, Nathalie Danielsson, Amanda Edmundsson och längst till höger Theo Haraldsson, på bilden i en duett.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Barnens populära musik-app Musical.ly kan säljas för upp mot åtta miljarder kronor.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Appen Musical.ly, där du kan mima och framträda i korta videoklipp, har blivit en megahit bland tonåringar. 

Nu köper kinsesiska Bytedance upp Musical.ly, uppger Reuters. 

Enligt sajten är affären värd någonstans mellan 800 miljoner dollar till 1 miljard dollar. Det betyder att affären kan vara värd över 8 miljarder svenska kronor.

Musical.ly, som också är från Kina släpptes för runt tre år sedan, och har blivit populär bland svenska barn och ungdomar. Genom plattformen kan användarna publicera korta klipp på sig själva.  

Tidigare i år tecknade plattformen ett licensavtal med Apple Music.

Medgrundarna Louis Yang och Alex Zhu, med sitt globala team, kommer att fortsätta driva plattformen.

Som Emanuel Karlsten tidigare konstaterat har svenska stjärnor lyckats locka miljonpublik, och kan även använda engagemanget i andra plattformar. 

Amanda Edmundsson, Nathalie Danielsson och Theo Haraldsson är exempel på svenskar som slagit igenom på Musical.ly.

Det finns en spännande historia bakom succén som grundar sig i idén om en utbildnings-app. Medgrundaren Alex Zhu trodde att korta utbildningsvideos skulle bli en riktig kassako.

Han och Louis Yang tog in 250 000 dollar i riskkapital och spenderade ett halvår med att bygga appen Cicada där tanken var att experter skulle förklara olika ämnen.

Det gick dock inte som planerat. Det var bland annat svårt för experterna att hålla sig kort.

”Dagen vi släppte appen på marknaden förstod vi att det aldrig skulle flyga”, har Alex Zhu berättat. 

Vid den tidpunkten hade duon runt åtta procent av kapitalet kvar – och bestämde sig för att satsa på musical.ly.  

Recode skriver att affären kan vara ett sätt för ägarna att ta hem vinsten för tjänsten vars användartillväxt börjat plana ut, och har problem att fånga målgrupper utöver tonåringar.

Enligt uppgifter har appen runt 60 miljoner användare.

Läs fler artiklar
LÄS MER