Sök

Royal design öppnar flaggskeppsbutik mitt i centrala Stockholm

Royal Design

T.h: Magnus Pettersson, vd för Royal Design. T.h: Kungsgatan, där bolaget ska ha sin nya butik. Foto: Press samt Anders Wiklund/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Möbelraketen flyttar in till stan från Solna.
“Det sticker nog lite i ögonen på de gamla handlarna.”

För bara ett par veckor sedan kunde Breakit berätta om att grundarna sålt av en stor del av sina aktier i Royal Design. De befintliga ägarna Verdane och Eequity tog ett fastare grepp om bolaget som växer i rask takt.

Nu satsar det Kalmar-baserade bolaget stort i Stockholm med en ny flaggskeppsbutik på Kungsgatan, mitt i huvudstaden.

“Vi har påbörjat arbetet med att bygga en helt ny omnikanalplattform (försäljning där fysisk butik och e-handel kombineras reds. anm.). Den här nya butiken gör att vi gör vårt varumärke Rum21 tillgängligt för Stockholmarna för första gången”, säger Magnus Pettersson, vd på Royal Design.

Huvudverksamheten Royal design har sitt stora fokus på glas och porslin medan Rum21 har sitt fokus på möbler. Nu ska de två samsas i den nya butiken, som blir bolagets nya flaggskeppsbutik. Tidigare räknade man butiken i Mall of Scandinavia i Solna som flaggskeppet.

Samtidigt har bolaget även satt igång en rekryteringsvåg i Stockholm. Bara de senaste månaderna har man gått från två till 20 anställda. Närmare hälften av de nya anställda har man dessutom snott från traditionella konkurrenters e-handelsavdelningar.

“De fysiska handlarna har länge tyckt att det är de som kan bäst för att det är hos dem man kan gå och verkligen titta på möblerna. Samtidigt går det som tåget för oss så vi har haft lätt att rekrytera över personal. Vill man vara på det stället som växer snabbast med e-handel är det vi som gäller”, säger Magnus Pettersson.

Hur har reaktionerna i branschen varit på att ni lockar över deras personal på löpande band?

“Det sticker nog lite i ögonen på de gamla handlarna. Det är en liten bransch så man hör skvallret i leverantörsleden”, säger Magnus Pettersson.

Nu väljer ni ändå att göra som de traditionella handlarna och bygga en fysiska butik?

“Problemet för dem är att de har lager, logistik och allt annat i sina fysiska butiker. Vi jobbar med omnikanal som kärna. Det är klart vi har möbler i vårt showroom men allt skeppas med e-handelslogistik. Vi kommer driva butiken med bara 8 personer. För våra konkurrenter hade det krävt 35 pers”, säger Magnus Pettersson.

Läs mer