Sök

Mördande konkurrens i Stockholm – här är Wolts offensiva plan

WoltMatkriget i Stockholm

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Den Zennström-backade matappen Wolt inleder en ny offensiv, kan Breakit berätta.
Nu värvas cykelbud för lansering i flera nya städer.

Finska Wolt är en av storspelarna i kriget om de hungriga Stockholmarnas plånböcker. Efter att bolaget fått in 90 miljoner kronor i riskkapital lanserade matappen i Stockholm våren 2016.

Kunderna beställer nylagad restaurangmat via en app, som cyklande matbud sedan levererar. 

Bland investerarna fanns flera svenska spelare, som EQT:s techfond EQT Ventures samt Skype-miljardären NIklas Zennström. 

Sedan Wolts lansering i Stockholm har konkurrensen skruvats upp rejält. Uber Eats lanserade hösten 2016. Som svar har Foodora plöjt ned miljoner i marknadsföring, exempelvis genom att leverera mat helt gratis under vissa månader.

Wolt är av allt att döma minst av de tre stora spelarna. Bolagets blåklädda cykelbud är en ovanlig syn, jämfört med Foodoras och Uber Eats kurirer. Omsättningen 2016 stannade på 13,2 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 95 miljoner för Foodora.

Sverigechefen Carl Zetterqvist säger att siffran inte är ”representabel” för Wolts affär i Sverige. Han vill dock inte dela med sig av några hårda siffror.

”Vi är en ung nordisk startup som har en utmanarposition i Stockholm, och vi växer”, säger han till Breakit.

Nu inleder Wolt en expansion i andra delar av Sverige. Bolaget har redan lanserat i Örebro samt är under uppstart i Västerås. Wolt söker nu även cykelbud i Norrköping och Linköping.

”Som ett techbolag har vi en skalbar plattform och kan expandera snabbt. Nu satsar vi på att få dessa lanseringar att gå bra”, säger Carl Zetterqvist.

Breakits källor med insyn i branschen menar att det i stort sett bara är marknadsledaren på varje lokal marknad som kan få lönsamhet i modellen med cykelbudad mat. I sin expansion undviker Wolt de städer som Foodora har etablerat sig i utanför Stockholm (Malmö, Göteborg och Uppsala).

”Det finns en del lokala spelare på de marknader som vi går in i, men Stockholm är absolut den marknaden där flest aktörer är närvarande”, säger Carl Zetterqvist. 

Wolt planerar även att attackera marknaden för hämtmat från en annan vinkel.

”Vi kommer att rulla ut en företagstjänst, där man kan förbeställa stora partier till exempel till lunchmöten”.

Tjänsten ska integreras i Wolts nuvarande plattform, och kunderna ska bland annat lockas med en smidig lösning för bokföringen.

Igår kunde Breakit avslöja att bolaget anlitat en misstänkt ekobrottsling för att anställa cykelbuden.

Läs mer