Sök

Wisterberg: Skulle bli förvånad om Snapchat finns kvar om fem år

SnapchatsnapchatSnap

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Därför är Snap kraftigt övervärderat (trots kursfallet).

Ni har alla säkert läst om Snaps katastrofrapport. När bolaget bakom Snapchat på tisdagskvällen släppte siffror för det tredje kvartalet svensk tid visade den att bolaget nästan fyrdubblade sin förlust till närmare en halv miljard i dollar. Användarna strömmar inte till som förväntat.

På nio månader har Snap skrapat ihop 539 miljoner dollar i rena intäkter, motsvarande 4,5 miljarder kronor. Det kan låta mycket. Men med tanke på hur snabbt den digitala annonsmarknaden växer är siffran i sig inte imponerande. Den kan mycket väl spegla hur ett stort antal stora varumärken världen över väljer att testa Snap som annonskanal i ren panik över att de unga målgrupperna är svåra att hitta på andra håll.

När Snap sattes på börsen tidigare i år steg aktien direkt från introduktionspriset 17 dollar upp till 27 dollar.

Sedan dess har börsen nyktrat till något, och Snaps aktie rasade med hela 20 procent i efterhandeln i går.

Det finns dock starka skäl som talar för att Snap fortfarande är kraftigt övervärderat.

Här är argumenten som jag bygger det på:

1. Snaps kärnmålgrupp, ungdomar, är notoriskt otrogna. När något hetare, roligare och trendigare sätt att kommunicera på dyker upp kommer många av dem välja bort Snap. Minns ni Lunarstorm?

2. Google och Facebook sitter på guld i marknadsföringsvärlden. Google vet vad folk funderar på att köpa – just nu. Och Facebook vet allt om vad just du gillar. Snap har ingen högoktanig data av den typen att erbjuda sina annonsörer.

3. Deras drag att göra om appen så att även vuxna människor förstår den riskerar att skrämma bort kärnmålgrupp, tonåringarna. 

När Snaps aktie stod på toppen värderades bolaget per daglig aktiv användare inte långt ifrån Facebook (inklusive Instagram)

Det var helt uppenbart att den värderingen var ett stort skämt.

Facebook är löjligt lönsamt, har västvärldens bästa databas över 2 miljarder människors liv och har flera plattformar att luta sig mot (Whats App, Instagram, Facebook och Messenger).

Snittintäkten per användare på Facebook fem dollar.

Motsvarande siffra för Snap är drygt en dollar.

Trots detta är Facebooks totala börsvärde utslaget per daglig aktiv (inklusive Instagram) användare bara knappt tre gånger högre än Snaps, sett till gårdagens stängningskurs.

Något är skevt här.

Antingen är Facebook undervärderat. Eller så är Snap övervärderat å det grövsta.

Jag lutar åt det senare, även om kursen sannolikt kommer att korrigeras 20 procent ned när börsen öppnar i USA.

Men jag tror också att Snaps saga kommer att handla om problem de kommande åren.

Själv skulle jag bli förvånad om bolaget finns kvar som en livaktig spelare om fem år.

Läs mer