Breakit - Gammal mat blev smart affär – nu växer Matsmart i snabb takt
Foto: Pressbild

Gammal mat blev smart affär – nu växer Matsmart i snabb takt

Sara Lindmark
Sara Lindmark
10 jul 2015, kl 07:12

På ett och ett halvt år har e-handelssajten Matsmart sålt över 400 ton varor med kort bäst före-datum. Nu omsätter bolaget motsvarande 30 miljoner kronor i årstakt.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
10 jul 2015, kl 07:12

Det här med att få mat levererad hem till dörren är populärt. Nyligen rapporterade vi att Mathem tar in 207 miljoner kronor i riskkapital till en värdering över 1 miljard kronor.

Men det är inte bara "vanliga" matbutiker på nätet som växer. Matsmart, som har funnits i ett och ett halvt år, har riktat in sig på att minska matsvinnet i Sverige. Företaget köper upp och säljer stora volymer med överskottsvaror som till exempel är utgående eller felmärkta. Lagret består av bland annat pasta, ris, konserver, oljor, mineralvatten, snacks, oliver och tandkräm.

“Bäst-före-datumet är en väl tilltagen rekommendation och ett paket makaroner eller en flaska mineralvatten blir inte dåliga bara för att de når bäst-före-datum. Men en ‘vanlig’ mataffär vill av olika skäl inte sälja dem och en stor del kommer därför att kastas eller förstöras på annat sätt”, säger Karl Andersson, medgrundare och vd för Matsmart.

Sedan sajten lanserades i december 2013 har Matsmart sålt över 400 ton varor. Enligt företagets uppskattning är en tredjedel mat som annars skulle ha slängts. Bolaget omsätter motsvarande 30 miljoner kronor i årstakt. 

”Det har gått fantastiskt bra, det är fullständigt knäppa siffror. Jag är förvånad över hur många som hittar till oss och även stannar kvar som kunder”, säger Karl Andersson.

Enligt Matsmarts egen beräkning håller sajten 20-90 procent lägre priser än i vanliga matbutiker. Kundgruppen består av ungefär 60 procent kvinnor och resten män. Den gemensamma nämnaren är ett intresse för miljö- och hållbarhetsfrågor men även för sin egen privatekonomi. Många som handlar på sajten är till exempel studenter.

”Vi har blivit lyxen för de som har dåligt med pengar. De kan nu köpa både pesto, crostini och inlagda grönsaker, sådant man kanske inte prioriterar annars”, säger Karl Andersson.

Men kundtypen styrs förstås också lite av vilka varor som finns i lager. En gång köpte företaget upp två partier “Ninjas in Pyjamas”-choklad som inte blivit sålt. På tio dagar sålde de nästan 50.000 kexchoklader till framförallt gamers och e-sportfan.

Bolaget har tagit in 1,5 miljoner i riskkapital från Remium-grundaren Robert Ahldins investeringsfirma Edastra (även delägare i Spotify) och Gymgrossistens tidigare vd David Frykman.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel