Sök

Catena medias vd vill erövra nya branscher – “Jag är lite av en bulldozer”

Catena Media

Henrik Persson Ekdahl, största ägare och vd på Catena media. Foto: Pressbild samt TT.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Storägaren och tillförordnade vd:n Henrik Persson Ekdahl talar ut om det oväntade vd-bytet och framtidsplanerna.

På tisdagen publicerade Catena media sin starkaste kvartalsrapport någonsin. Omsättningen landade på ungefär 168 miljoner kronor, med en marginal (EBITDA) på 51 procent.

“Det känns väldigt bra. Vi valde att göra några justeringar i vår betalmodell som påverkade första och andra kvartalet. Nu har vi bevisat att det var rätt beslut”, säger Henrik Persson Ekdahl.

Han är största ägare i börssuccén Catena media via sitt riskkapitalbolag Optimizer invest, och tog över som vd för bolaget för en dryg månad sedan. 

“Vi har varit med ända sedan grundarna var bolagets två enda anställda. Vi känner bolaget oerhört bra Jag skulle säga att jag under åren har lagt ungefär 50 procent av min tid på Catena media. Sedan har jag också varit i online gambling-branschen i snart 15 år”, säger Henrik Persson Ekdahl.

Catena media, som ofta får epitetet "kasinbolaget", är egentligen inget eget kasino- eller bettingbolag. Bolaget har istället skapat ett så kallat affiliatenätverk. Det innebär i korthet att bolaget äger en rad olika sajter som slussar vidare potentiella spelare till spelbolag på nätet.

När en användare registrerar sig som kund och sätter in pengar hos spelbolaget får Catena media en slant för att ha förmedlat kunden (se faktaruta under artikeln för en mer utförlig förklaring).

Nu funderar bolaget dock på att bredda sin verksamhet från gambling-industrin till nya områden. 

“Vi är väldigt duktiga på bland annat sökoptimering, innehåll och redigering, webbdesign och frontend-utveckling. Det finns oerhört många vertikaler där vår typ av lead generation (kundanskaffningsteknik reds. anm.) passar bra in. Vi håller på med ett projekt där vi kartlägger alla de branscherna nu", säger Henrik Persson Ekdahl och fortsätter: 

"Jag är inte direkt känd för att sitta stilla och förvalta. Jag är lite mer av en bulldozer. Jag kör på”.

Vilka nya branscher bolaget ställt in siktet på vill han inte avslöja.

Intressant är dock att hans investmentbolag Optimizer invest satsat pengar på en rad olika startups med liknande affärsidéer som Catena media, men inom andra nischer.

Det handlar till exempel om klädappen Reve, boktjänsten Readly och finanssajtnätverket Investoo. Alla tre jobbar i grund och botten med att slussa användare vidare till andra tjänster, så kallad “lead generation”, menar Henrik Persson Ekdahl.

Finns det inte en risk att du hamnar på dubbla stolar om du har intressen i andra branscher genom Optimizer?

“Nej, det är väldigt viktigt för mig att påpeka att det här handlar om helt frånskilda bolag. Jag har avskrivit mig allt direkt engagemang i Optimizer. Det finns ett team på 12 personer som sköter det. Min roll är som vd på Catena media. Däremot har Optimizers portföljbolag gett nyttiga erfarenheter”, säger han.

Förutom att titta på nya branscher ska bolaget även titta på nya trafikkanaler framåt. Idag kommer stora delar av trafiken från Google, både genom organisk och köpt trafik.

Bland de nya kanalerna som bolaget tittar på nämner han Youtube, spelstreamingplattformen Twitch och Instagram.

“Mina barn kollar inte på tv utan det är Youtube och Netflix som gäller. De sociala kanalerna är det som växer. Det gäller inte bara gambling utan alla industrier”, säger Henrik Persson Ekdahl.

Det stora frågetecknet kring bolaget den senaste månaden har dock inte handlar om tillväxtstrategin. Den 3:e oktober gick bolaget nämligen ut med att vd:n Robert Andersson skulle lämna sin post – med omedelbar verkan.

“Det fanns spekulationer om att det skulle ha gått dåligt för bolaget ekonomiskt när Robert lämnade. Det var skönt att kunna visa med kvartalsrapporten att så inte är fallet”, säger Henrik Persson Ekdahl.

På frågan om varför Robert Andersson fick lämna bolaget svarar Henrik Persson Ekdahl något undvikande.

“Robert har gjort ett fenomenalt jobb med att ta bolaget från 30 till 250 anställda, genomföra en börsnotering och en börsflytt. Vi kom gemensamt fram till att det behövs en annan form av ledarskap internt. Jag fick frågan av styrelsen eftersom jag har erfarenhet av att driva större organisationer”, säger han.

Han har tidigare varit vd för sina två bolag Bestpoker och Betsafe, samt även Betsson Group, efter att Betsafe köpts upp.

Omständigheterna under vilka Robert Andersson lämnade väcker ändå frågor. När en vd slutar på ett börsbolag ges ofta en tydlig anledning och ofta kan det vara en överlämningsperiod på flera månader till den som tar över rollen. I fallet Catena media slutade Robert Andersson med omedelbar verkan och den enda anledningen som gavs var att det behövs nytt ledarskap för vägen framåt.

Hans sista kvartalsrapport blev även bolagets bästa någonsin.

Fick Robert Andersson sparken?

“Nej, vi hade en dialog om det och var eniga i beslutet. Vi tackade av honom på vårt femårsjubileum och det var inget ‘packa din väska och gå’. Visst kan man prata om en överlämning men i det här fallet har jag jobbat 50 procent i bolaget i alla år och coachat Robert löpande. Det var liksom inte så mycket att lämna över”, säger Henrik Persson Ekdahl.

Samtidigt satte bolaget munkavle på Robert Andersson i samband med att han lämnade bolaget. Det är inte helt ovanligt, men ofta ger en avgående vd i alla fall någon enkel kommentar om sin tid på bolaget, även om det ibland kan vara floskelfyllda citat.

“Det var lättast att kommunikationen gick genom mig för att det var jag som tog över. Men vi har inget att dölja så det är klart han hade kunnat lämna någon kommentar”, säger Henrik Persson Ekdahl.

Så funkar de digitala affiliatenätverken

Vi tar börsbolaget Catena media som exempel.

Bolaget äger sajter som Johnslots.com, askgamblers.com och rightcasino.com. På de olika sajterna förekommer ingen egen gambling utan endast länkar till andra kasinosajter.

När en besökare hamnar på en av Catena medias sajter är tanken att så snabbt som möjligt föra den vidare till någon helt annan sajt.

När Catena medias sajter slussar vidare en besökare till exempelvis Leovegas eller Mr. Green, tar bolaget en liten slant för förmedlingen av en potentiell kund.

Det handlar alltså inte om något erbjudande till konsument utan det är ett rent markandsföringsbolag, som servar bolagen man slussar trafik till.

Läs mer