Sök

Samsung hoppas kunna dubbla sträckan för elbilar med litiumluft

NorthvoltElbilar

Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

I Skellefteå och Västerås ska det byggas batterifabrik – men kommer de vara helt daterade när Samsung kommer med sitt nya superbatteri?

Medan Peter Carlsson jagar pengar för jättesatsningen på en batterifabrik i Sverige så fortsätter utvecklingen på andra ställen i världen också.

Samsung uppges jobba med en batteriteknik för elbilar som kan ha en kapacitet på nästan den dubbla jämfört med dagens inom litiumjon. Det rapporterar Nikkei Asian Review.

Det som bolaget sysslar med och närmar sig ett genombrott inom är en ny teknik som går under namnet litiumluft, lithium air.

Enligt tidningen är litiumluft betraktat som det ultimata batterimaterialet och Samsung ska i det här fallet nyligen ha lyckats få fram ett sådant batteri med en kapacitet på 520 kWh.

För att få en bättre uppfattning om hur mycket det är tar tidningen upp Nissans elbil Leaf. Den hinner köra 400 kilometer på en vanlig laddning medan Samsungs batteri åtminstone teoretiskt skulle göra det möjligt för samma fordon att färdas över 700 kilometer.

Samsung uppges samtidigt ha stött på problem kring batteriet. Det största problemet är att batteriet slutar prestera lika bra efter 20 omladdningar. Vanliga batterier för elbilar fungerar utmärkt även efter flera tusen omladdningar.

Ett annat tekniskt hinder ska vara att det helt enkelt tar flera timmar för batteriet att laddas till fullo.

Men detta bör inte oroa Samsung som uppges ha som mål att först år 2030 börja kommersialisera produkten då alla tekniska hinder bör vara undanröjda.
 

Läs mer