Rekryteringsbolaget Sqore tar in 30 miljoner från Northzone

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Med 30 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Northzone ska det svenska doldisbolaget Sqore erövra den globala rekryteringsmarknaden. "Nu kan vi växa ännu snabbare", säger vd:n Niklas Jungegård.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Lite i det tysta har Sqore seglat upp som ett av de snabbast växande bolagen på den svenska internetscenen.

I Tändstickspalatset, där finansmannen Ivar Kreuger hade sitt högkvarter under storhetstiden, har Sqore sitt kontor och här jobbar ett trettiotal personer.

På kundlistan finns tungviktare som Ikea och IBM, men hittills har huvudfokus varit att bearbeta kunder i Sverige.

Sqore använder sig av olika tävlingar för att vaska fram de vassaste jobbkandidaterna.

"Det kan till exempel vara en bank som vill hitta duktiga programmerare. Då arrangerar vi en tävling i programmering, och de som är bäst kan företaget gå vidare med i en rekryteringsprocess", säger Robert Lyngman, en av bolagets grundare.

Han och medgrundarna Chu Zhu, Gustav Borgefalk och Niklas Jungegård lever som de lär. När de själva söker medarbetare sker det i form av en tävling, och tidigare har de delvis finansierat utvecklingen genom att delta i olika entreprenörstävlingar.

"En viktig del i att delta i tävlingar har varit att marknadsföra bolaget", säger Niklas Jungegård.

De första externa finansiärerna fick de 2010 genom tv-programmet "Draknästet" där it-entreprenören Mats Gabrielsson föll för konceptet och gick in med 600.000 kronor i bolaget.

Mats Gabrielsson finns fortfarande med i ägarlistan som nu alltså utökas med Northzone, en av de tidigaste investerarna i musiktjänsten Spotify.

Sqore får in nästan 30 miljoner kronor. Pengarna ska användas till en internationell expansion.

"Vi kommer att lägga ännu mer kraft på sälj och dessutom ska vi göra en nylansering av tjänsten i slutet av april. Totalt ska vi anställa uppemot ett tjugotal personer här i Stockholm", säger Robert Lyngman.

Redan i dag har Sqore över 400.000 användare och ägarbolaget Student Competitions har haft en stark utveckling de senaste åren. Omsättningen har gått från knappt 6 miljoner kronor 2012 till 17 miljoner kronor under fjolåret.

"Vi har investerat ungefär 25 procent av intäkterna i utveckling, men i och med kapitalet från Northzone kommer vi att kunna satsa ännu hårdare", säger Niklas Jungegård.

Björn Stray, partner på Northzone, säger följande:

"Vi tror att Sqore är en innovativ aktör som kan skaka om rekryteringsmarknaden. Sqores vision om att öppna upp arbetsmarknaden har stor global potential och vi ser fram emot att hjälpa till att utveckla plattformen ytterligare."

Läs fler artiklar
LÄS MER