Mike Radoor på annonsplattformen Ocast: “Jag oroar mig för allt"

Breakit - Mike Radoor på annonsplattformen Ocast: “Jag oroar mig för allt"
Mike Radoor. Foto: Pressbild.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Att lämna modesajten Miinto var inte bara ett svårt beslut för medgrundaren Mike Radoor. Det gav honom en rejäl identitetskris. I dag är han vd för annonsplattformen Ocast och berättar om utmaningar, lärdomar och den ständiga oron över att inte räcka till.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

1. Vad jobbar du med?

“Jag är vd på annonsverktyget Ocast som hjälper över 900 publicister och influencers att effektivisera sin medieinformation via en central plattform. Säljare hos publicister sitter fortfarande och skickar pdf:er och powerpointpresentationer till sina kunder, alltså annonsörerna. De där pdf:erna uppdateras inte alltid, vilket gör att gammal statistik och gamla kontaktuppgifter når kunderna vilket inte direkt ger ett professionellt intryck.

2. Beskriv dig själv som ledare med fem ord.

“Nyfiken, uppmärksam, förväntande, coachande och förändrande”

3. Vad har varit din största utmaning hittills?

“När det kommer till Ocast har det varit en utmaning att expandera till marknader utanför Sverige i den takt vi hade önskat, med ett litet – men duktigt – utvecklarteam och utan en marknadsföringsbudget. Vi är en molnplattform som erbjuder en tjänst som inte har funnits överhuvudtaget tidigare. Det är också svårt att penetrera en ny marknad som man inte är fysiskt närvarande på”.

4. Vilka företagsledare inspireras du INTE av?
 

“Oj, den var svår. Kort och gott så inspireras jag inte av ledare som inte är genuina i sina hjärtan och vill det bästa för sina anställda. En ledare har ett ansvar att få varje person inom bolaget att växa”.

5. Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du tog jobb på Ocast?

“Jag kom från fashion tech till mediebranschen och jag skulle gärna ha vetat om hur mycket pengar man spenderar på lunch och middagar i denna värld. Det är ju en helt annan nivå än vad jag är van med, haha”.

6. Vad är det sämsta rådet du har fått som entreprenör/ledare?

“Att hushålla med pengarna och driva en konservativ källarverksamhet om det finns ett hål på marknaden för din produkt. I min mening bör du satsa allt du har i dig, plus mer, mer om du har ett bra team, en bra produkt och en marknad för det”.

7. Nämn en lyckad förändring som du genomfört och varför funkade det?

“Fokus på processer. Då jag kom till Eric och company, var Ocast fortfarande ett väldigt potentiellt projekt och det fanns i stort sett inga dokumenterade processer inom bolaget. I dag har vi processer inom alla nyckelområden. Vi mäter allt och alla har klara kpi:er inom deras roll. Det betyder att bolaget nu kan växa snabbare utan att jag behövs på plats varje minut”.

8. … och en mindre lyckad?

“Allt är lyckat! Skämt å sidor, så klart inte. Under min tid i Miinto, mitt förra bolag, fick vi in riskkapital i en tidig fas. Vi hade stora ambitioner, som sig bör, men gick in på för stora marknader utan en ordentlig marknadsundersökning. Det gjorde att vi brände många miljoner och till slut fick stänga ned. Marknaderna var USA, Storbritannien och Spanien. En häftig – men dyr – resa!"

9. Ett scenario: Ni har lanserat i ett nytt land för tre år sedan men affären har fortfarande inte lyft. I sittande möte ger styrelsen dig tre val: Lägg ner, sparka landschefen eller avgå själv. Vad svarar du?

“Nu är frågan väldig öppet och svår att analysera utan mer information, men såklart utan tvekan lägga ned. Det är viktigt att ha fokus på det som fungerar och ha respekt för det som inte gör det. Cash is king och bränner man allt för tidigt har man ett problem."

10. Vad är det svåraste beslutet du behövt fatta i din entreprenörsresa/karriär?

“Uh. Det är att säga upp mig från mitt första bolag, modesajten Miinto. Att skapa ett bolag som växt sig så enormt på kort tid, inse att man inte längre behövs och faktiskt är sugen på annat är tufft rent mentalt. Min första stora identitetskris skulle jag säga.

11. Vilka situationer gör dig stressad? Och hur reagerar du då?

“Sälj gör mig stressad. Eller rättare sagt, INGET sälj, gör mig stressad. Om allt annat skiter sig, så kan säljet fortsätta. Kan säljet inte fortsätta så har du ett rejält problem. Jag börjar att sälja, visa vägen fram och krigar på som en dansk viking!”

12. Scenario: 2017 blir första året du får möjlighet att plocka ut en miljonvinst till dig själv. Vad blir det första du köper?

“Aktier, exakt i vad vet jag inte, men jag skulle definitivt inte låta dem vara kvar på ett konto”.

13. Ni har precis satt ett stort rekord, hur firar ni?

“Champagne, middag, fest och massor med skratt!”

14. Vad oroar du dig mest för i jobbet?

“Om det jag gör är bra nog, om det jag gör kan göras bättre och om den inverkan jag har är vad som krävs. Dessa tankar är en naturlig del av min personlighet. Jag tror på perfektionism och därför oroar jag mig dagligen över i stort sett allt. Det är en hård mental situation, men jag har levt med den hela livet. Jag kan hantera känslan och den håller mig fokuserad och beredd”.

15. Vad är den största utmaningen framåt för er?

“Att växa Ocast i den fart det krävs för att bli en internationellt succé kräver bra folk, bra ledare och starka karaktärer på alla platser. Vår största utmaning är att attrahera, behålla och utveckla vårt team till exakt det”.

16. Vad gör du om tio år?

“Det samma som i dag. Driver bolag, har det kul i livet och jobbar stenhårt för att få tillväxt och vinst”.

17. Vem skulle du vilja se in en sån här intervju – och varför?

“Jag skulle vilja läsa om Saeid Esmaeilzadeh, grundaren till investmentbolaget Serendipity, som är en god bekant till mig. Deras resa är sjukt intressant och det är inte ofta vi talar om detaljer som kanske finns i boken (med titel Miljardmakarna, reds anm)."

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel