Så ska Dreamhack gå från event – till att bli ett techbolag

Breakit - Så ska Dreamhack gå från event – till att bli ett techbolag
Andjela Kusmuk
Andjela Kusmuk
Krönikör

Det digitala undret från Malung står inför sin viktigaste reformation sedan bolagsstarten.

Andjela Kusmuk
Andjela Kusmuk
Krönikör

När jag packade väskorna för att flytta till Jönköping 2009 var Dreamhack en i allra högsta grad bidragande faktor. Jag törstade efter att få vara en del av den datorfestival som jag som tonåring för första gången sett med egna ögon. En plats där jag träffade andra som också funnit sig själva någonstans i Kalimdor, eller hittat en förkärlek till att glocka motståndare i huvudet på de_dust.

Min första team lead i spelet World of Warcraft hette Sam, hon hade örhängen av sönderklippta kretskort och delegerade som om hon varit raid-ledare hela livet. Jag kände mig hemma.

Och så har det varit sedan dess. Varje gång jag stigit in i i Elmias lokaler, vare sig det varit i rollen som press, utställare, management i en organisation eller för att tävla i BYOC, har det alltid känts som att jag kommit hem.

MTG och Dreamhack

När jag fick höra att MTG skulle köpa Dreamhack kändes det som det mest naturliga förvärvet i hela världen för mig. MTG hade redan testat på initiativ som Viagame och har en hög närvaro på Dreamhack via sina influencers.

Mediahuset visste sedan länge att gammelmedia var dött och Dreamhack erbjöd en kanal rakt in i 14-15-åringars hjärtan. Det är en målgrupp de inte kan nå på nåt annat sätt och, med tanke på den lojalitet vi visar upp mot varumärken, helt ovärderlig.

Att döma av det som syns utifrån är MTG måna om att behålla kulturen kring Dreamhack och endast ämnar stötta med strategi och ledning för att skapa resultat. De har varit aktiva på ett passivt sätt. Både genom Alexander Leppänens roll som tillförordnad finanschef och nu, när Marcus Lindmark är föräldraledig, har de roterat in veteranen Victor Sundén som tillförordnad vd.

Det gör det tydligt att MTG köpte hela varumärket Dreamhack och inte bara idén.

Dreamhack själva har i sin tur rekryterat Shahin Zarrabi, som klivit in med titeln Director of Digital Plattform, för att skapa en mer enad digital närvaro för bolaget. Zarrabi, med ett förflutet i både Klarna och Knowly, är precis det tech-tillskott som Dreamhack behövt för att konsolidera sin arena online.

Ytterligare ett steg mot digitaliseringen ser vi i det nytecknade data- och integritetspartnerskapet med Genius Sports. Det ska bland annat skydda organisationen från riggade matcher.

Dreamhacks framtid

Nu är den stora frågan hur man kan gå från att göra stora pengar i flertalet mindre stötar till att skapa en stabil inkomstkälla year-round. De har börjats sälja Dreamhack-datorer och merchandise har funnits länge, men hur gör man i det större perspektivet?

Dreamhack har fortfarande ett övertag när det kommer till varumärkeskännedom. Det finns en etablerad community som känner ett starkt förtroende till organisationen. Kanske så pass starkt att man bör flytta in hela den communityn till en digital plats?

Någonstans där man kan hänga, få uppdateringar, delta i online-turneringar, kommunicera med andra Dreamhackare. Det är lätt att sia om vad som kan hända dagen då samtliga publishers/devs bestämmer sig för att enbart göra turneringar själva (Blizzard/Activision t.ex.).

Men det är också dagen de börjar fokusera på fel saker. Rätt person på rätt plats bör vara i fokus.

Det Dreamhack är bra på är att skapa en känsla i människor, att vara en (om än väldigt professionell sådan) festival av folket – för folket. Dreamhack är inte bara ett eventbolag som många verkar tro. Det finns ett legacy där och något som man kan relatera till, gammal som ung.

Men om Dreamhack på ett snyggt sätt lyckas konvertera sina deltagare till en online community och sen på ett schysst sätt kan använda deras data för att förbättra upplevelsen online och on-site finns det inga hinder för hur stort det kan bli.

Jag tror på er Dreamhack!

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel