Sök

Mibi Games äggknäckarapp ska vinna tillbaka barnen från Youtube

Mibi GamesMobilspelBarn

Mibi games-grundarna Claes Dafgård, Emma Carlsson, Nareg Mardirossian och Fanny Mardirossian. Foto: Olivier Malcor

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Appmakarna bakom Mibi games vill ta upp kampen mot barnens passiva Youtube-stunder.
”Det är klart det skulle vara väldigt kul att bli nästa stora svenska barnspelföretag”, säger medgrundaren Nareg Mardirossian.

Är du småbarnsförälder är chansen stor att du någon gång sett dina barn kolla på Youtube-klipp där det öppnas överraskningsägg (tänk Kinder) – ett megafenomen bland yngre tittare.

För pappan och apputvecklaren Nareg Mardirossian är företeelsen framför allt förknippad med monoton bakgrundsmusik – och lika repetitivt innehåll.

”Vi märkte att det var någonting som var väldigt fängslande med det här och när vi pratade med andra föräldrar sa de samma sak”, säger Nareg Mardirossian, som tillsammans med sin fru Fanny började kolla runt efter appar som kunde göra barnens passiva aktivitet interaktiv.

”Allt var skräp. Ingen hade försökt göra något kvalitativt på temat”, säger Nareg Mardirossian.

Där och då började de skissa på ett eget spel.

”Fanny arbetar som grafisk designer och jag driver en konsultbyrå som gör webb och appar, så ett spel låg nära till hands”, säger Nareg Mardirossian.

Det var för två år sedan. Sedan dess har de arbetat med spelet – Mibi surprise eggs – som ett sidoprojekt. I teamet finns också Claes Dafgård och Emma Carlsson. Anders Nilsson har svarat för ljud och musik.

Målgruppen är barn mellan två och fem år och när spelet börjar handlar det om att öppna ägg. Ut kommer kor, grisar och får, som trillar ner i en värld där de kan flyttas runt och lekas med. Spelet fungerar också som ett pussel.

”När man satt alla djuren där de hör hemma blir det som ett litet party med konfetti”, säger Nareg Mardirossian, som vill att appen ska kännas som en kvalitetsupplevelse.

”När man gör en app för barn har man två målgrupper. Barnen måste tycka att det är kul och föräldern måste känna sig trygg.”

Både bekantas barn och deras egna har fungerat som betatestare.

”Det fanns en bugg där ett djur föll igenom marken och det tyckte barnen var jätteroligt. Vi tog till vara på det och i det färdiga spelet finns det en damm där djuren kan bada”, säger Nareg Mardirossian.

När de nyligen provsläppte spelet i USA och Asien lyftes appen som en favorit av Apple. En åtråvärd plats för en nykomling.

”Vi hade tänkt experimentera med en massa marknadsföringsinsatser, som Facebook- och Instagram-annonser. Nu fick vi lite draghjälp och det kändes väldigt kul”, säger Nareg Mardirossian.

Men några explosiva nedladdningssiffror handlar det inte om än. Hittills har gratisappen laddats ned 30.000 gånger, varav enstaka procent av kunderna valt att betala de motsvarande 30 kronor det kostar att låsa upp alla världar i spelet.

Enligt Nareg Mardirossian är det en väntad konverteringsgrad. Han konstaterar att lönsamhet kommer kräva många sålda spel – något Mibi games vill uppnå genom att arbeta med varumärket och släppa fler titlar. Härnäst tänker de utveckla ett spel med ännu tydligare lärfokus, berättar medgrundaren.

Ambitionen är att försöka slå sig in på barnappmarknaden på allvar.

”Det är klart det skulle vara väldigt kul att bli nästa stora svenska barnspelföretag”, säger Nareg Mardirossian.

Läs mer