Apples nya drag vid lanseringen av Iphone X – använder sig av influencers

Breakit - Apples nya drag vid lanseringen av Iphone X – använder sig av influencers
Jon Wahlqvist
Jon Wahlqvist
Webbredaktör

När nya Iphone X snart hamnar i butikerna svämmar nätet över av prylnördar som recenserar Apples nya flaggskepp. Men den här gången valde Apple att göra lanseringen lite annorlunda.

Jon Wahlqvist
Jon Wahlqvist
Webbredaktör

När en ny Iphone släpps är det verkligen julafton för prylintresserade och recensioner av allt du kan tänka dig haglar ner över internet. 

Men när Apple nu lanserar Iphone X har de valt en lite annorlunda strategi. Istället för att låta de riktiga geeksen pröva och recensera dyrgripen först bjöd man in ett gäng youtubers till företaget exklusiva takvåning. Där fick de tillåtelsa att testa och leka runt med telefonen.

Apple gav dem sedan tillåtelse att publicera sina videos några dagar innan de officiella recensionerna kom ut, skriver Recode. Det fungerade som en liten teaser för telefonen och är ett nytt steg i Apples marknadsstrategi.  

Så varför gör då Apple på detta viset? 

Techsajten Recode spekulerar i att lanseringen av Iphone X är den största på många år för Apple och man är i stort behov av en riktig knallhit i smartphone-världen. 

Kanske är då skapandet av dessa teaser-videos ett sett för jätten att skapa en ordentlig buzz runt den nya telefonen, som de kanske inte hade fått på det gamla vanliga viset.

Än så länge verkar det ha gått sådär. Den video som har visats flest gånger har bara nått 340.000 tittare, enligt Recode.

Telefonen släpps den 3 november.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel