Sök

Riskkapitaldoldis köper Rapid images – företaget som skapar foton utan kamera

Rapid imagesArctos

Foto: Pressbild Rapid images

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Göteborgsföretaget Rapid images skapar digitala fotografier utifrån ritningar åt företag som Ikea och Volvo. Nu säljer grundaren Mikael Sundell 55 procent av företaget till riskkapitalbolaget Arctos.

Det råder sannerligen ingen brist på affärer att rapportera om i den svenska techindustrin. Ett tecken i tiden är att även riskkapitalbolag som vanligtvis investerar i mer mogna branscher nu även blickar mot startups.

Ett exempel är Arctos Equity Partner - ett mindre riskkapitalbolag som vi tidigare inte har stött på vad gäller affärer i techindustrin.

Henrik Johansson, partner på Arctos, säger att stor potential inom e-handeln var orsaken till att riskkapitalbolaget ville köpa in sig i Rapid Images.

“Den branschen (e-handeln) har en tillväxt som vi tycker är intressant. Det är en del, sedan tillverkar Rapid bild- och filminnehåll digitalt och det är något som vi tycker har mognat. Det har gått från att bara användas för specialeffekter och i enskilda kampanjer till att användas i fler sammanhang. Jag tror att det kommer att bli standard i framtiden. För produktbilder kommer man att sluta göra vanliga photoshoots och bara använda datortillverkade bilder”, säger Henrik Johansson.

Rapid Images teknik bygger på precis det - möjligheten att sluta använda kamera till produktbilder. 

Arctos investerar 20 miljoner kronor och får en ägarandel på 55 procent. Det sker ingen nyemission i samband med affären. I stället säljer Rapid Images-grundaren Mikael Sundell, som tidigare varit ensam ägare, en del av sina aktier.

Enligt Henrik Johansson blir nästa steg blir att bredda kundbasen för att inom två år expandera utanför Sverige.

“Vi behöver kunna följa globala kunder där de har sina utvecklingskontor, så vi ska göra en försiktig internationalisering. Tyskland, Danmark och England är länder som är väldigt intressanta”, säger han.

Gemensamt för de tre länderna är bland annat deras stora fordon-s och möbelindustri. Det är inom de sektorerna som Rapid Images har sina största kunder.

För Volvo Cars kan Rapid skapa ett fotografi av en bil som bara är på ritstadiet, för Ikea gäller samma princip men för inredningsprodukter.

Henrik Johansson säger att det är i förmågan att skapa många bilder och koppla ihop dem med kundens bakomliggande system som Rapids styrka ligger.

“Det finns många som kan göra digitala bilder eller konfiguratorer där du till exempel kan ändra färg på skåpluckorna, men Rapid kan tillverka bilder i så stora volymer att kunder kan helt gå över till ett digitalt sätt att tänka”, säger han.

Han är övertygad om att möjligheten att skapa bilder och konfiguratorer där det är möjligt att prova olika designer bara kommer att bli viktigare för företag som jobbar med inredning och biltillverkning.

“Där finns ett behov av att kunna göra olika varianter med färgsättningar och så vidare. Rapids konfigurator slår igenom mer och mer för att folk vill kunna anpassa sina produkter”, säger Henrik Johansson.

Läs mer