Sök

Är sms döende? Inte alls, säger Truecaller och bygger vidare

Truecaller

FOTO: Lars Pehrson / SvD / TT. Till höger: Pressbild.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Truecaller, som ligger bakom världens största telefonbok i mobilen, lanserar en egen sms-app.

Appen heter Truemessenger och ska ersätta den inbyggda sms-funktionen i Googles operativsystem Android.

Precis som Truecallers andra produkter, telefonboken som bär bolagets namn och ring-appen Truedialer, kan sms-tjänsten berätta för dig vem som ligger bakom anonyma nummer som dyker upp i displayen.

"Dagens meddelande-appar är under ständig attack från spammare. När vi kommunicerar via mejl visar vår e-postapp avsändarens namn och filtrerar bort spam. Sms har saknat den funktionaliteten, fram tills nu", säger Truecallers vd Alan Mamedi.

Samtidigt som det svenska techbolaget alltså bygger vidare på sms-teknik menar en del branschbedömare att sms är döende. Detta eftersom tjänster som Facebook Messenger och Whatsapp (båda ägda av samma företag) formar ett nytt konsumentbeteende där sms inte behövs.

Enligt Truecaller är dock sms fortfarande en stor och viktig standard, värd att bygga vidare på. Bolaget stöder sin tes på statistik från telekomjätten Ericsson, som visar att den inbyggda sms-appen fortfarande är den vanligaste metoden för textkommunikation i mobilen i exempelvis USA.

Det första land där Truemessenger lanseras blir dock Indien, som är Truecallers viktigaste marknad.

"Vi vet att spamsamtal och sms är ett stort irritationsmoment för våra användare globalt. Våra användare i Indien har varit särskilt tydliga med det, därför lanserar vi där först", säger Alan Mamedi.

En intressant detalj är att Truemessengers ljudsignal för sms är specialskriven av den svenske dj-stjärnan Avicii.

Truecaller tog förra året in 430 Mkr i riskkapital från bland andra Atomico, med Skype-grundaren Niklas Zennström vid rodret, och amerikanska Kleiner Perkins vars partner John Doerr då gick in i Truecallers styrelse.

Bolaget har de senaste åren investerat tungt i att öka antalet användare, utan någon tydligt uttalad strategi för att tjäna pengar.

Läs mer