Sök

De vill göra livet lite lättare för anhöriga – när du är borta

Whenever

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Duon bakom Whenever vill förvalta din viktigaste information – och se till att dina anhöriga får den när du inte längre finns.

När en anhörig dör är det inte bara sorg som behöver hanteras. Ofta finns en rad praktiska saker som behöver redas ut. En situation som Whenever-grundarna Henrik Piehl och Caroline Hirsch Berman båda upplevt.

Kort efter ett dödsfall i Henrik Piehls närhet bad han sin mamma att samla ihop sina viktigaste dokument och praktisk information i en pärm som de låste in i ett kassaskåp.

”Vi döpte den till ’in case of emergency-pärmen’”, säger han.

I samma veva började han fundera på en tjänst som skulle göra just det det här, fast digitalt. Under en lunch med barndomsvännen Caroline Hirsch Berman inleddes deras samarbete.

”Eftersom min mamma gick bort hastigt hade jag så himla lätt att relatera till situationen”, säger Caroline Hirsch Berman.

Nu, tre år senare, har de lanserat Whenever – en tjänst där du som användare kan spara viktig information som kan vara bra att ha för dina anhöriga när du inte finns längre. Som uppgifter om bankkonton, var nyckeln till bankfacket ligger eller lösenord till sociala medier.

När skatteverket registrerat din bortgång får de personer du valt ut möjlighet att ta del av uppgifterna på ditt konto.

”Dina kontaktpersoner kan inte logga in och se uppgifterna så länge du lever. Det är viktigt att lyfta fram”, säger Henrik Piehl.

När det handlar om pappersarbetet i samband med ett dödsfall tänker nog många på testamenten. Ett juridiskt dokument som i dagsläget inte går att upprätta digitalt. Men på sikt drömmer grundarna om att även det ska kunna rymmas i plattformen.

”Testamente i all ära, det är superviktigt. Men det finns så mycket annat som inte ryms där. I det här skedet vill vi vara den första instansen som hjälper till att undvika problem om någon dör hastigt”, säger Caroline Hirsch Berman.

Att utveckla plattformen har hittills kostat drygt en halv miljon kronor. Pengar som kommer från grundarna själva, vänner och familj.

Just nu är det gratis att använda tjänsten. Men på sikt är tanken att inkomsterna ska komma från betalande kunder. Hittills har de pratat om såväl en engångskostnad som premiummodell. 

Fokus för tillfället handlar om att samla in feedback från befintliga användare, i dag ett 60-tal personer. Inloggning – både för den som loggar in på sitt eget konto och den som får ta del av en avlidens uppgifter – sker med bank-id.

”Så fort vi nämner bank-id brukar folk bli väldigt lugna. Bakom kulisserna har vi självklart också krypterat allt enligt högsta standard”, säger Caroline Hirsch Berman och syftar på utmaningen kring att få användare att känna att tjänsten är tillräckligt säker.

Samtidigt är döden något som kan kännas avlägset – och inte särskilt roligt att bli påmind om.

”För oss är det en balansgång, vi måste ha en försiktig approach i vår kommunikation”, säger Henrik Piehl.

Tidigare den här månaden vann Whenever en tävling på vår Facebook-sida, där startups pitchade sina affärsidéer för Breakits medgrundare Olle Aronsson.

Läs mer