Pär-Jörgen Pärson sålde för tidigt – missade över en miljard på Spotify

Breakit - Pär-Jörgen Pärson sålde för tidigt – missade över en miljard på Spotify
Jon Wahlqvist
Jon Wahlqvist
Webbredaktör

Ibland kan det gå lite för fort när man vill dra in pengarna på sina investeringar. Fråga bara stjärninvesteraren Pär-Jörgen Pärson på Northzone.

Jon Wahlqvist
Jon Wahlqvist
Webbredaktör

Att köpa på botten och sälja på toppen är en tumregel som många försöker efterleva när det gäller aktieköp och investeringar. 

Men det är inte alltid så lätt. Fråga bara Pär-Jörgen Pärson, stjärninvesterare på Northzone. Han var en av de allra första att hoppa på Spotify-tåget och gjorde förmodligen sitt livs bästa investeringen när han drev igenom att Northzone skulle kliva på som en av de första investerarna i Spotify. 

När Breakits Stefan Lundell gjorde en längre poddintervju med Pär-Jörgen Pärson för några år sedan berättade han entusiastiskt om sin reaktion när han 2008 fick chansen att testa en betaversion av Spotify för första gången:

“Jag blev helt tagen, det var en fantastisk produkt. Den hade precis det jag alltid söker som investerare, en produkt som verkligen löser en viktig uppgift för användaren och dessutom adresserar en riktigt stor marknad”, berättade Pär-Jörgen Pärson.

Men de andra investerarna var betydligt mer svårflörtade och det slutade med att Pär-Jörgen Pärson själv åkte runt i Europa för att försöka få ihop ett konsortium som kunde gå in med kapital.

Men alla de internationella investerarna tyckte att risken var för stor i Spotify. De hakade framför allt upp sig på osäkerheten kring om skivbolagen skulle gå att övertyga.

“Skivbolagen var oerhört svåra att få med som affärspartners och där låg den stora risken. Skivbolagen var rädda att en produkt som Spotify skulle kannibalisera på cd-försäljningen istället för att bygga upp en ny intäktsström”, berättade Pär-Jörgen Pärson i intervjun.

Rädslan från de andra investerarna gjorde att Pär-Jörgen Pärson och hans Northzone gick in med merparten av pengarna i den första externa investeringsrundan. Det skulle visa sig bli hans bästa investeringsbeslut någonsin. Men det hade kunnat bli en ÄNNU bättre investering. För enligt våra kollegor på DI Digital så har Pär-Jörgen Pärson och hans kollegor på Northzone missat det senaste årets rally i Spotify-aktien.

Enligt DI Digitals källor sålde nämligen Northzone stora delar av Spotify-innehavet redan våren 2016. Northzone ska ha sålt aktier värda 1,3 miljarder kronor. Inte kattskit direkt men sedan mars förra året har Spotifys aktie mer än fördubblats i handeln utanför börsen. Hade Northzone sålt sin aktiepost i dag hade man alltså kammat hem över en miljard till. 

Northzone uppges enligt DI Digital ha sålt sina aktier till pensionsfonderna AMF och Alecta. Efter försäljningen äger Northzone aktier för sex miljarder kronor. 

Spotify har länge legat i startgroparna för att gå till börsen och värderas i dagsläget till i runda slängar 130 miljarder kronor.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel