Bonnier krattar för framtiden – köper Sveriges största trädgårdssajt Odla.nu

Breakit - Bonnier krattar för framtiden – köper Sveriges största trädgårdssajt Odla.nu
Kollage: odla.nu och Flickr/Pedro Ribeiro Simões
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Mediekoncernen betalar ett okänt belopp för Odla.nu, som nu ska satsa fullt ut på sin e-handelsdel.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Odla.nu kommer efter affären att hamna i Adlibris-gruppen, som ägs av Bonnier.

Claes Kjelldorff är vd för odla.nu. Han säger att det känns jättebra att komma in i en e-handelskoncern.

“Det blir ett fantastiskt hjälpmedel att utveckla Odla till den potential som finns”, säger han.

Enligt Claes Kjelldorff omsätter hela trädgårdsbranschen 6 miljarder kronor i Sverige, men av dessa kommer bara 100 miljoner kronor från e-handeln.

“Det är lite orörd mark och det ska bli jättekul att förverkliga alla de planer vi har med hjälp av Adlibris”, säger Claes Kjelldorff.

Odla.nu har 175.000 prenumeranter på sitt nyhetsbrev och omkring 35.000 kunder som varje år gör 44.000 beställningar. Efter några år med sjunkande kundsiffror börjar siffrorna nu peka uppåt.

“Det beror huvudsakligen på att vi har skiftat fokus från att vara både annons och e-handel till att huvudsakligen vara en e-handel. Vi har också gjort om så att den marknadsföring vi gör lägger vi online istället för offline som vi gjorde tidigare”, berättar Claes Kjelldorff.

2014 omsatte bolaget 15,6 miljoner kronor och gjorde en förlust på 6,1 miljoner kronor. Men efter att ha skurit i kostnaderna är siffrorna för i år svarta.

“Hittills har vi förbättrat resultattet med 2,7 miljoner kronor jämfört med samma tid förra året”, säger Claes Kjelldorff.

Ska ni börja sälja trädgårdsböcker nu?

“Vi ska utöka sortimententet utan att tappa fokus på att sälja kvalitativa plantor på nätet. Det känns väl rätt naturligt att lyfta in trädgårdsböckerna nu när vi jobbar med Adlibris”, säger Claes Kjelldorff med ett skratt.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel